Kan skulder hos Kronofogden vara en orsak till att inte bli beviljad svenskt medborgarskap?

Hejsan. Kan skulder hos Kronofogden vara orsak till att man nekats Svensk Medborgarskap _trots_ att man håller på betalar av dem månad efter månad i en lång period nu? Inte fått brevet än men vet redan att jag, trots att ha bott i Sverige i 35 år fått ansökan nekad. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Migrationsverkets hemsida samt Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap.

Vad krävs för att bli svensk medborgare?

Det som krävs för att beviljas svensk medborgarskap är följande:

  • Du ska ha fyllt 18 år
  • Kunna styrka din identitet
  • Bott i Sverige en viss tid (som regel 5 år sammanhängande)
  • Ha permanent uppehållstillstånd, uppehållsrätt, uppehållskort eller uppehållsstatus
  • Ha levt ett skötsamt liv i Sverige ( 11 § Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap)

Jag kommer skriva lite mer om punkten “ha levt ett skötsamt liv” eftersom det blir det aktuella i ditt fall då du har skulder, jag utgår från att du uppfyller resterande krav.

Hur gör Migrationsverket bedömningen gällande “ha levt ett skötsamt liv?”, kan skulder påverka bedömningen?

Det som kan påverka denna bedömningen är antingen om du begått brott eller om du har skulder. Migrationsverket hämtar in uppgifter från Kronofogdemyndigheten, polisen samt säkerhetspolisen då dem prövar ansökan om svensk medborgarskap.

Kronofogden har rätt att neka din ansökan om medborgarskap om uppgifterna från Kronofogden visar att du inte har betalat skatt, böter eller andra avgifter samt om du inte betalat underhållsbidrag. Migrationsverket kan också neka ansökan om du har skulder till privata företag (eller liknande) om skulden gått vidare till Kronofogden.

Trotts att du nu håller på att betala av skulden spelar ingen roll eftersom skulden fortfarande finns kvar. När du har betalat av  skulderna helt och hållet kommer du fortfarande behöva vänta ungefär 2 år innan du kan ansöka/får svenskt medborgarskap beviljat. Anledningen till detta är att Migrationsverket vill se att du fortsättningsvis lever ett skötsamt liv och därmed inte blir skuldsatt under en viss period. Du kan läsa mer om detta samt svenskt medborgarskap på Migrationsverkets hemsida här.

Sammanfattningsvis är ett krav för att beviljas svenskt medborgarskap att den som ansöker lever ett skötsamt liv. Om ansökande har skulder kan medborgarskapet nekas. Efter skulderna avbetalats behöver det gå viss tid (ca 2 år) innan medborgarskapet kan beiljas, eftersom Migrationsverket vill se att personen inte blir skuldsatt igen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Hanna RudelövRådgivare