Kan smutskastning vara brottsligt?

Hej. Jag har vårdnadstvist med min barn pappa. Just nu har vi kommit så långt att vi ska till tingsrätten andra gången till muntlig förberedelse. Jag har jurist men vill helst fråga någons annans åsikt. Har fått många smsar från min barn pappa var han smutskastar mina kusiner med namn och mig. Och det är pågått nu ungefär 1 år.

Mina kusiner har inte ens nåt att göra med våras vårdnadstvist. Så undrar jag om man kan göra nåt ? Anmäla honom eller nåt? Jag har de mesta meddelande kvar var han skriver massor om de och mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om brott finns i Brottsbalken (BrB). De brott som kan bli aktuella i din situation är förolämpning (5 kap. 3§ BrB) och förtal (5 kap. 1§ BrB) samt ofredande (4 kap. 7§ BrB).

Förolämpning
Att smäda annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom utgör brottet förolämpning. Det krävs att förolämpningen riktas mot den som förolämpas. Jag uppfattar din fråga som att det är du som får sms från ditt barns pappa och inte dina kusiner. De sms som handlar om dig skulle alltså kunna vara förolämpning. Du skriver att du blir smutskastad i dessa sms, vilket skulle kunna innebära att du blir smädad genom sådant kränkande tillmäle eller beskyllning som det krävs i paragrafen. Det är svårt för mig att avgöra om smutskastningen i sig är tillräckligt allvarlig för att det ska vara brottsligt, utan att veta exakt vad som har stått. Ett exempel på vad som brukar klassas som förolämpning är "jävla svartskalle". Om du anser att de smutskastningarna du fått utstå är allvarliga, kan det mycket väl vara brottsligt som förolämpning, men det beror alltså på hur allvarliga de är.

Förtal
Att smutskasta dina kusiner i sms till dig gör att brottet förtal blir aktuellt. Den stora skillnaden mellan brotten förolämpning och förtal är nämligen att förolämpning riktar sig till mottagaren, medan förtal riktar sig mot någon annan än mottagaren. Det är förtal om någon utpekats som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det är krävs alltså inte bara att man exempelvis utpekats som brottslig, utan också att det är ägnat att utsätta offret för andras missaktning. Det kan också vara bra att tänka på att det inte krävs att dina kusiner faktiskt utsatts för din missaktning. Om smutskastningen är tillräckligt allvarligt för detta är återigen svårt för mig att avgöra.

Ofredande
Om smutskastningen inte är tillräckligt allvarlig för att betraktas som förolämpning eller förtal, så kallade ärekränkningsbrott, finns fortfarande en möjlighet att det kan vara brottsligt som ofredande. Den som utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande kan nämligen dömas för förtal, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Du skriver att ditt barns pappa skickar smutskastande sms. Gör han detta tillräckligt ofta, så att det kränker din frid, kan det alltså vara ofredande. Detta beror såklart på bland annat hur ofta det händer.

Tips
Det är väldigt bra att du har kvar de sms du fått, eftersom de utgör viktigt bevismaterial ifall smutskastningarna är så allvarliga eller skett så ofta att du vill anmäla. Ett tips kan vara att spara ner dina sms på ett usb-minne eller hårddisk, så att de inte råkar raderas från mobilen. Som alltid när det handlar om att stämma någon gäller det att ha bra bevisning för vad som har skett. I Sverige har vi principen om att domstolen ska "hellre fria än fälla", vilket innebär att personen som anklagade dig inte kommer bli dömd om du inte kan bevisa att han eller hon har begått brottet.

Det kan vara viktigt att tänka på att det finns regler om ansvarsfrihet gällande brottet förtal, det vill säga när det kan vara tillåtet att förtala. Ett exempel på detta är när man är skyldig att uttala sig eller det visar sig att anklagelsen är sann och det dessutom var försvarligt.

Eventuellt kan det också vara bra att visa domstolen de sms du har fått, eftersom det kan vara viktigt för domstolen att se om barnets pappa beter sig illa mot dig och din släkt.

Sammanfattningsvis är det svårt att ge dig ett klart svar på vilka brott det kan handla om utan mer information om vad som hänt. Känner du att du har tillräckliga bevis och att smutskastningen är så pass allvarlig eller skett så ofta tycker jag att du borde anmäla. Trots detta hoppas jag att du fick svar på i alla fall några frågor och att det juridiska blev lite klarare gällande detta.

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare