FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/02/2022

Kan socialtjänsten hämta ett barn från förskolan utan vårdnadshavarens samtycke?

Kan socialtjänsten bara hämta ett barn från förskolan utan att först ha haft kontakt med föräldrarna. De har bara fått orosanmälan och sedan hämtat barnet utan föräldrars vetskap. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

När socialtjänsten får in en orosanmälan har de en skyldighet att utreda denna (5 kap. 1 § socialtjänstlagen, SoL).

Socialnämndens personal höra ett barn i en orosutredning utan vårdnadahavarnas närvaro eller samtycke, 11 kap. 10 § SoL. Vid behov kan detta ske i skolan eller på annan plats. Viktigt för socialtjänstpersonalen är dock att beakta ett barns behov av personlig integritet vid val av plats för sådana samtal.

Om socialtjänsten hämtar barnet blir det fråga om en annan lagstiftning, nämligen lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Barn får omhändertas om det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas på grund av något förhållande i hemmet (2 § LVU). Det är sedan förvaltningsrätten som fattar detta beslut på ansökan av socialtjänsten (4 § LVU). Beslut om vård kan innebära att barnet placeras utanför sitt hem, men det måste finnas ett starkt skäl för det.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du är välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare