Kan styrelsen neka mig fortsatt andrahandsuthyrning vid arbete utomlands?

Hej! Har en lägenhet som jag hyrt ut i ett år och ska nu hyra ut ett år till. Anledningen till detta är att jag arbetar på annan ort och har en chefstjänst som omprövas vartannat år. Därför vill jag ha kvar min lägenhet ifall det inte blir förlängt. Styrelsen har meddelat att de godtar förlägningen till två år. Men skulle jag vilja fortsätta jobba på annan ort är de inte positiva till andrahandsuthyrningen då de inte anser att den är "tillfällig". Jag tycker mig ha väldigt goda skäl att få detta förlängt. Att bli av med min bostad skulle sätta mig i en väldigt prekär situation när jag flyttar hem, vilket är målet. Kan de verkligen göra på detta vi och neka mig, trots att jag har starka skäl?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska utveckla mitt svar på något vis är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Regler avseende andrahandsuthyrning av bostadsrätter återfinns i bostadsrättslagen (som jag i det följande refererar till). Enligt 7 kap. 10 § måste styrelsen ge sitt samtycke för att andrahandsuthyrning ska få ske. Om styrelsen väljer att inte lämna något samtycke kan bostadsrättshavaren ansöka om tillstånd hos hyresnämnden (7 kap. 11 §). Hyresnämnden ska lämna tillstånd om bostadsrättshavaren har "skäl" till andrahandsuthyrningen. Hyresnämnden ska därutöver begränsa tillståndet till en viss tid.

För dig innebär detta att, om styrelsen håller fast vid sin nuvarande inställning och nekar dig fortsatt andrahandsuthyrning när året är till ända, du måste få saken prövad i hyresnämnden. Väl där ska du bevisa att du har ett giltigt skäl för att fortsätta hyra ut i andra hand.

Att under en tid arbeta på annan ort är tveklöst att giltigt skäl för andrahandsuthyrning. Detta betyder dock inte att det är tillåtet att hyra ut hur länge som helst bara för att skälet från början var tillräckligt starkt. Man kan säga att skälet väger lättare och lättare ju längre tid som förflyter.

Min bedömning av din situation är att två år inte är en tillräckligt lång tidsperiod för att kunna vägras fortsatt andrahandsuthyrning, under förutsättning att du har som ambition att faktiskt flytta tillbaka. Jag tror således att du skulle "vinna" en prövning av frågan i hyresnämnden och få förlängt ytterligare något år. Därefter är det dock betydligt mer osäkert om du kan fortsätta hyra ut. Bostadsrättshavare har visserligen numera en stor frihet gällande andrahandsuthyrning men det är värt att påminna sig om att styrelsen också har ett giltigt intresse av att det primärt är föreningens medlemmar som bor i huset.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare