FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/11/2021

Kan undgå straffansvar för ett skattebrott om man på eget initiativ meddelar Skatteverket?

Om man har tjänat in 600 tusen kr utan o skatta på det under flera år och erkänner för skatteverket att man inte har betalat skatt, riskerar man fortfarande fängelse isåfall även om man erkänt och är beredd att betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du tjänat in pengar som varit skattepliktiga utan att du deklarerat för dessa, varpå du nu undrar om frivillig rättelse kan medföra att du undviker straffansvar för dessa händelser.

Skattebrott

I 2 § Skattebrottslagen anges bestämmelsen om skattebrott. Ett skattebrott kan både vara ett aktivt- som ett passivt skattebrott. Aktivt skattebrott innebär då den skattskyldige lämnar en oriktig uppgift. Passivt skattebrott handlar om en underlåtenhet att lämna deklarationer och kontrolluppgifter vid förfrågan. I svensk rätt kan man bli dömd för såväl aktiva som passiva skattebrott. Av bakgrundsinformationen i din fråga tolkar jag det som att du medvetet lämnat en oriktig uppgift beträffande dina intäkter, detta torde kunna utgöra ett aktivt skattebrott.

Rättelse vid eget initiativ

Den som på eget initiativ vidtar åtgärd som leder till att skatten kan påföras, dvs. att rätt skatt kan betalas utifrån dina intäkter, döms inte till ansvar för skattebrott (12 § Skattebrottslagen). Kort förklarat innebär detta att om du på eget initiativ meddelar Skatteverket vilka intäkter du haft och kan styrka detta, så torde detta leda till att du inte döms till ansvar. Ett skattetillägg får inte heller påföras om den uppgiftsskyldige på eget initiativ har rättat den oriktiga uppgiften (49 kap. 10 § 2 st. Skatteförfarandelagen)

Bedömning i din fråga samt avslutande tips

Min bedömning, utifrån din bakgrundsinformation, är att du kan undkomma straffansvar genom att rätta dina skatterättsliga uppgifter på eget initiativ. Att Skatteverket ringer upp någon och att man först då väljer att berätta, anses inte vara en frivillig rättelse.

Skatteverket är en myndighet som har en serviceskyldighet, detta innebär att de är skyldiga att så långt som det är möjligt hjälpa dig som enskild att ta till vara dina intressen i ett förvaltningsärenden. Detta innebär att du som enskild, kan kontakta SKV och detta är även något som kan göras anonymt. Jag råder dig att göra detta innan vidtagande av framtida åtgärder. Här kan du dubbelkolla att mitt besvarande av frågan är korrekt. Du kan kontakta Skatteverket på följande sida.

Mer detaljerad läsning beträffande rättelse på eget initiativ finner du här.

Avslutningsvis kan skrivas, att mitt råd som sagt är att kontrollera med SKV kring rättelse på eget initiativ och vilka konsekvenser ett sådant kan komma att få i just din situation. Mitt besvarande av frågan har gjorts utifrån en generell fråga. I slutändan kommer en bedömning att göras med beaktande av omständigheter i det enskilda fallet, vilket är anledningen till varför jag hänvisar dig till att dubbelkolla med Skatteverket på ovanstående länk innan vidtagande av ev. åtgärder.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline!

Rijad TrubljaninRådgivare