Kan upphävande av LVU kan överklagas?

Jag har ett barn som är omhändertaget enligt LVU. Socialen överväger att upphäva LVU . Min fråga är, kan jag överklaga upphävande av LVU ? DVS jag vill att min son skall vara fortsatt under LVU

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar det som att ditt barn är omhändertagen med LVU och att Socialnämnden eventuellt kommer fatta ett beslut om att vården upphör. Lagen om vård av unga (LVU) är tillämplig. Även förvaltningslagen (FL) är tillämplig.

Du kan överklaga beslutet

41 § LVU anger vilka beslut som kan överklagas till förvaltningsrätten. Enligt 41 § 1 stycket 2 punkten LVU så kan beslut om att vården ska upphöra överklagas av föräldrar eller den unge. Detta framgår av proposition 1979/80:1 s.605.

Allmänt gäller enligt 42 § FL att ett beslut får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom eller henne emot. Kravet på att gå emot är typiskt sett uppfyllt om den som överklagar yrkar att beslutet ska upphävas eller ändras. Den unge är alltid – oavsett ålder – part i ett LVU-mål. Du som vårdnadshavare räknas också som part i målet.

Generella regler om överklagande

Överklagandet måste göras inom 3 veckor från det att den som beslutet riktar sig mot har tagit del av beslutet, 44 § förvaltningslagen. Överklagandet ska vara skriftligt och lämnas till socialnämnden.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare