Kan vi klandra ett testamente?

Har framför mig ett inbördes testament där den andra dog 2018 o den andra har vård i livets slutskede. Dödsbon efter den avlidne är inte färdig pga han som fortfarande lever med vård i livets slutskede vägrade att skriva på papper pga många? I dödsboet.

Hon som dog har ett barn som inte är deras gemensamma barn o enl testament skulle han ärva allt, men han som nu är i livets slutskede har vid många olika tillfällen velat att brorsonen ska ha allt vad han äger och ha. I testament finns det två vittnen som har undertecknad med skrivstil sig som vittnen men det går inte att läsa vilka de är? Kan vi klandra testamente? Vi skulle behöva lite hjälp med detta, har ni någon som vi kan anlita. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelserna om testamenten och arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att ett testamente ses som en ensidig och starkt personlig rättshandling, Man kan alltid återkalla sitt testamente, eller sin del av ett inbördes testamente, till och med på dödsbädden, man måste dock göra det själv (10 kap. 5 § ÄB). Ingen får återkalla ett testamente åt någon annan, trots att en själv exempelvis inte har förmågan att göra det själv. Mannen i fråga har alltså möjlighet att återkalla sitt testamente men det måste göras självständigt.

För att göra gällande att testamentet är ogiltigt måste du vara arvinge till mannen i fråga (14 Kap. 5 § ÄB). Det är enbart arvingar som har rätt att väcka klandertalan. För att räknas som arvinge ska man enligt lag ha rätt till arv efter den avlidne, detta eftersom det finns ett släktförhållande, exempelvis barn & barnbarn. Det går alltså att testamentera bort hela sitt arv och därmed undvika den legala arvsordningen om man saknar bröstarvingar.

Sammanfattningsvis så har mannen full rätt att testamentera sin egendom till särkullsbarnet i fråga. Har han valt att testamentera sin egendom finns det inget man som utomstående kan göra för att påverka detta. Han har dock samma rätt att återkalla sin del i testamentet.

Behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare