Kan vi kräva att fastigheter tas upp till marknadsvärde vid försäljning i samband med arvskifte?

Morbror har dött, ingen maka eller barn, 6 avlinda syskon med med totalt 12 levande barn, 3 arvsberättigade barnbarn.

Fastigheter o skogsfastigheter, vi är några som vill sälja allt o dela pengarna, några vill att någon i släkten köper allt för tax. värde, men vi vet att värdet är mycket större vid försäljning på marknaden. Kan vi kräva att allt försäljs till marknadsvärde?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att ni vill kräva att fastigheterna försäljs till marknadsvärde istället för det lägre ställda taxeringsvärdet. Vid fastställande av fastigheters värde vid arv gäller som huvudregel att fastighetens marknadsvärde ska användas, det vill säga det sannolika försäljningspriset av fastigheten på den allmänna marknaden och inte taxeringsvärdet. Skulle ni vara osäkra på marknadsvärdet kan ni kontakta mäklare för en värdering av fastigheterna. Ni kan kräva att fastigheterna tas upp till marknadsvärdet vid bouppteckningen. Skulle övriga arvtagare inte vilja sälja fastigheten måste de köpa ut er eller ge er arvsandel som motsvarar fastighetens värde. För det fallet att de inte vill köpa ut er kommer ni att samäga fastigheterna efter arvskiftet.

Jag hoppas att du fick svar på dig fråga och har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakt oss på Lawline igen eller kontakta vår juristbyrå för tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare