FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess29/12/2022

Kan vissa delar av förundersökningen bli belagda med sekretess?

Kan vissa delar av förundersökningen bli belagda med sekretess? Jag är målsägande och har just fått veta att förundersökningen är klar och att åtal kommer att väckas mot mitt ex. Åklagaren åtalar honom för olaga hot, ofredande och överträdelse av kontaktförbud. I förundersökningen finns mängder av meddelanden som används som bevisning för de tre åtalspunkterna. Men det finns också meddelanden som skrevs ett par veckor efter uppbrottet, innan kontaktförbudet, meddelanden som jag absolut inte vill att hela världen ska kunna ta del av. Vi träffades vid ett tillfälle och dessa meddelanden skrevs i samband med det. Mestadels skriver mitt ex hur han skulle vilja ha sex med mig. Jag svarar att jag saknar det. Och sedan skriver vi några fler meddelanden om just detta. Det var dumt gjort, jag ångrar det så mycket. Och att denna konversation ska bli offentlig känns som att blotta sig lite för mycket. Finns det någon möjlighet att gå detta sekretessbelagt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att undrar ifall vissa delar av den förundersökning, där du är målsägande, kan bli belagda med sekretess - då det finns meddelanden som du inte känner dig bekväm med att de ska finnas offentliga.

Gällande frågor om sekretess aktualiseras offentlighets- och sekretesslagen (OSL)

Gällande rätt i fråga om sekretess vid förundersökning
Sekretess vid förundersökning regleras i enlighet med OSL 18 kap 1 §. Däri anges att sekretess gäller för uppgifter som hänför sig till bl.a en förundersökning i brottmål eller till annan verksamhet som syftar till att förebygga, uppdaga, utreda eller beivra brott. Skyddet gäller både för uppgifter i ett enskilt fall och för uppgifter av mer generell betydelse för brottsspaning och brottsutredning.

För sekretess vid förundersökning gäller rakt skaderekvisitet vilket innebär att det finns en presumtion för offentlighet. I bestämmelsen anges att sekretess gäller om det kan antas att något av följande kriterier är uppfyllda om uppgiften röjs:

(1) syftet med beslutade eller förutsedda åtgärder motverkas,

(2) den framtida verksamheten skadas.

Dessa kriterier innebär att sekretess ofta gäller för uppgift i en förundersökning så länge förundersökningen pågår.

Att uppmärksamma är att sekretessen gäller för en uppgift som hänför sig till brottsförebyggande eller brottsbeivrande verksamhet. Detta innebär att sekretessen följer med uppgiften när den lämnas vidare till en annan myndighet.

Efter det att åtal har väckts gäller sekretess endast för de uppgifter i en förundersökning som har generell betydelse för brottsspaning och brottsutredning.

Kan vissa delar av förundersökningen bli belagda med sekretess?

Alltså, med koppling till din frågeställning, kan sekretess i förundersökningen gälla, bland annat, med hänsyn till de inblandade personerna.  Uppgifter kan därför vara sekretessbelagda om en enskild person skulle skadas eller lida men av att uppgifterna blir kända. Under pågående utredningar (förundersökningar) gäller så kallad förundersökningssekretess. Det innebär att uppgifterna i en förundersökning inte lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen. Förundersökningen blir normalt offentlig när åtal väcks.

I exempelvis  sexualmål lämnar målsäganden ofta känsliga och intima uppgifter som han eller hon inte vill att alla ska känna till. Förundersökningen blir normalt offentlig när åtal väcks, men i sådana fall kan sekretessen fortsätta att gälla även efter att åtal har väckts. Varje myndighet gör en egen sekretessprövning, här är det således Åklagarmyndigheten som gör en bedömning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare