Kattägares ansvar för sin katt

Bor i ett område där måna av oss har problem med en grannes hankatt. Den kissar upp på våra bilar, utemöbler, dyn boxar, dynor, väggar, dörrar ja den går t.o.m. in till fler av oss grannar och kissar på sängar, soffor, väggar, mattor och andra möbler. Vi har pratat med ägaren som säger att det inte är hennes katt som gör det. När vi visar bilder på att den gör det säger hon att hon ska försöka hålla katten inne. men det gör hon inte. Katten har stora tovor och ser ut som att han varit och slagits. När jag var nyinflyttad trodde jag att det var en hemlös katt. Min fråga är; Finns det inget vi kan göra för att få ett slut på detta dyra problem? Ska tilläggas att vi alla har försökt hålla katten borta med hjälpa av alla förslag man kan hitta. Hoppas på hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga är Lag om tillsyn över hundar och katter och Skadeståndslagen (SkL) relevanta lagar.

Ansvar för kattägare

Katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 § lag om tillsyn över hund och katt). Kattägare har således ett ansvar att se efter katten så att den inte orsakar skada eller andra olägenheter. Vidare framgår att hänsyn ska tas till kattens natur och övriga omständigheter. Det innebär att det kan se olika ut i olika situationer för vad som krävs av en enskild kattägare. Kattägare har till skillnad från hundägare inget strikt ansvar över sin katt, innebärande att kattägare inte kan bli skadeståndsskyldiga om dom inte vållat skadan. (19 § lag om tillsyn över hund och katt)

Skadestånd?

Av din fråga framgår att katten har kissat på bland annat väggar, dörrar, soffor och andra möbler. Detta kan tänkas utgöra sakskador varför skadestånd enligt 2 kap 1 § SkL kan bli relevant. För att kattägaren ska bli skadeståndsskyldig krävs att denne har agerat uppsåtligt (det vill säga med avsikt) eller vårdslöst. Eftersom det följer av lag att kattägare har ett ansvar för att katten inte orsakar skada kan det eventuellt anses som vårdslöst om en kattägare inte vidtar åtgärder för att förebygga detta, när denne är medveten om att katten vid flera tillfällen har orsakat skador. Värt att notera är att det är den skadelidande, det vill säga den som drabbats av skadan, som har bevisbördan för att kattägaren har agerat med uppsåt eller vårdslöst och att skada uppkommit.

Slutsats

En god rekommendation är att i första hand tala med din granne om att katten har förstört möbler och dylikt, något som det framgår av frågan att du har redan har gjort. Eftersom kattägare har ett ansvar genom lag att förebygga att katten inte orsakar skada kan det även vara en god idé att informera detta. Om kattägaren inte vidtar åtgärder i ett sådant läge och katten orsakar skada kan skadeståndsskyldighet bli aktuellt.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Lawline RådgivareRådgivare