Kollega sprider rykten om mig, förtal?

Hej. Kan jag anmäla en kollega för förtal som sprider rykten om att jag för 10 år sen va ansvarig för att ett pengakuvert försvann på arbetsplatsen? Jag va ansvarig på avdelningen o då anser hon att jag va ansvarig för pengarna, trots att det ej är jag som stulit dessa. Hon sprider detta även till nya kollegor o jag mår dåligt av detta rykte. Måste få ett slut!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Förtal är ett brott som regleras i 5 kap 1 § Brottsbalken. Det som krävs för att brottet ska vara uppfyllt är att det rör sig om ett uttalande som är avsett till att skada den ryktet handlar om genom att personen anklagas för ett brott eller utsätts för andras missaktning. Dessutom ska detta ha fått en viss spridning. Här har din kollega anklagat dig för brott i form av stöld och sedan spridit detta rykte på arbetsplatsen, vilket gör att brottet är uppfyllt.

Värt att tänka på är dock att detta brott faller under enskilt åtal, vilket betyder att du själv måste ta upp målet i tingsrätten för att det ska prövas. Det är alltså inte som i de flesta brottmål att åklagaren tar upp målet till prövning efter en polisanmälan. Du behöver därför själv samla så mycket bevis du kan (vittnen, sms, ect…), för att bevisa för tingsrätten att brottet är uppfyllt. Ett tips är att kolla med din hemförsäkring om du omfattas av rättsskydd, så att du inte behöver riskera att betala alla rättegångskostnader själv.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare