Kommer jag få körkortet indraget av tingsrätten?

Hej ! Har blivit dömd för drograttfylla samt ringa narkotikabrott. Straffet blev bara böter. Men dom har inte dragit in mitt körkort , har inte hört något från transportstyrelsen heller . Det har gått 2 och en halv månad sen domen kom . Kollar man upp så är mitt körkort fortfarande aktivt . Måste tingsrätten döma att jag ska få körkortet indraget ? Har även blivit stoppad 4 gånger och har fått tillbaka körkortet varje gång . Betyder det att jag får behålla kortet eller har det bara dragit ut på tiden ? För själva händelsen hände för 8 mån sen . Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är Polismyndigheten som beslutar om omhändertagande av körkort (5 kap. 7 § samt 7 kap. 4 § Körkortslagen). Tingsrätten har inte behörighet att besluta om omhändertagande av körkort. Har ett körkort blivit omhändertaget prövar Transportstyrelsen utan dröjsmål om återkallande av körkort, eller i fall det ska lämnas tillbaka till föraren (se 7 kap. 5 § Körkortslagen).

Hur länge "utan dröjsmål" anses vara är i ditt fall svårt att säga. Dock står klart att åtta månader inte kan anses vara utan dröjsmål. Eftersom du dock skriver att du fått tillbaka körkortet varje gång, får jag anta att du också fått det den här gången, eller i varje fall inte fått det omhändertaget. Under den förutsättningen kommer du få behålla körkortet.

Med vänliga hälsningar,

Martin CarlehedenRådgivare