Kommer min blivande fru ärva före mina barn från en tidigare relation?

Hej jag ska gifta mig i vietnamn med en kvinna från Vietnam. Jag har 2 egna barn. Jag har pengar,bilar,hus. Hur ska jag kunna säkerställa att mina barn ärver mig helt och hållet vad gäller hus och pengar på mina konton även värdepapper. Kan man skriva ett avtal att allt som står i mitt namn tillfaller mina barn ,vid skilsmässa eller dödsfall. Kan man istället ha ett konto med pengar på som står i min vietnamese frus namn som inte mina barn kan ärver. Jag är även delägare i ett företag med aktier 25% av bolaget.

Tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det vill du att dina tillgångar i stort sett helt ska tillfalla dina barn och att din blivande fru ska få viss egendom som du bestämmer. Det här är fullt möjligt och jag ska här nedanför förklara hur du ska gå tillväga för att uppnå denna lösning.

Det första som sker vid ditt frånfälle är en bodelning mellan din fru och ditt dödsbo

Det första som sker efter din bortgång är att ditt äktenskap upphör. Då ska en bodelning genomföras mellan dig och din fru (äktenskapsbalken 9 kap. 1 §). I bodelningen ingår ditt och din frus giftorättsgods vilket är alla dina och hennes tillgångar som inte gjorts till enskild egendom (äktenskapsbalken 7 kap. 1 §). Giftorättsgodset slås sedan samman och fördelas lika mellan din fru och ditt dödsbo (äktenskapsbalken 11 kap. 3 §).

Innebörden av detta är att din fru får hälften av dina tillgångar när äktenskapet upplöses om hon inte själv äger några tillgångar. Ifall det här inte är önskvärt för dig kan ni genom äktenskapsförord göra dina tillgångar till enskild egendom vilket innebär att de inte kommer delas mellan din fru och ditt dödsbo när ditt äktenskap upplöses utan tillfalla dina arvingar (äktenskapsbalken 7 kap. 2 §). Det görs inte någon skillnad mellan ditt hus, bilar, värdepapper, aktier i delägarägt företag eller pengar du har på konton. De behandlas likadant. Vad som är viktigt är att det tydligt framgår hur ni vill göra i äktenskapsförordet för att undvika tolkningssvårigheter och tvister i framtiden.

Ni kan tilldela din fru tillgångar genom äktenskapsförordet

I äktenskapsförordet kan ni göra ett konto till din frus enskilda egendom som helt kommer tillfalla henne. Sen kan du föra över de medel du önskar till det kontot som en vanlig gåva.

Hur fördelas din kvarlåtenskap genom arv?

En vanlig missuppfattning är att makar ärver varandra. Det stämmer inte. Som jag förklarat ovan kan din fru få en del av dina tillgångar genom bodelning men hon ärver dig inte. Din kvarlåtenskap efter bodelningen tillfaller dina arvingar vilket i det här fallet är dina barn (ärvdabalken 2 kap. 1 §). Ifall ni får gemensamma barn kommer din fru ta över vad de skulle ärvt av dig med s.k. fri förfoganderätt (ärvdabalken 3 kap. 1 §). Det innebär att din fru förfogar över tillgångarna under sin levnadstid och när hon går bort tillfaller så att säga ditt arv era barn. Dina arvingar som inte är din frus arvingar har däremot rätt till sitt arv direkt vid din bortgång. Jag kommer inte gå in närmre på hur arvet beräknas för era eventuella gemensamma barn men om du har fler frågor kring det får du gärna höra av dig till info@lawline.se.

Du kan testamentera tillgångar till din fru

Om du inte tilldelat din fru någon del av dina tillgångar genom bodelningen kan du istället genom testamente reglera att hon ska få ärva en viss egendom av dig eller ospecificerad egendom till ett visst värde (ärvdabalken 9 kap. 1 §). Tänk då på att dina barn har rätt till hälften av vad de skulle fått om inget testamente funnits (ärvdabalken 7 kap. 1 §). Du kan med andra ord bestämma över hälften av dina totala tillgångar genom testamente, den andra hälften har dina barn rätt till.

Din fru har rätt till ett visst belopp

Oavsett hur du gör så har din fru rätt till prisbasbeloppet för dåvarande år multiplicerat med fyra (ärvdabalken 3 kap. 1 § andra stycket). I år är prisbasbeloppet 48 300 och brukar höjas med några hundralappar per år (socialförsäkringsbalken 2 kap. 6 och 7 §). Din fru skulle alltså i år ha rätt till 193 200 kr sammanlagt genom testamente, bodelning och enskild egendom som tilldelas henne innan dina barn får något.

Vad du bör göra nu

Mitt första tips är att tillsammans med din blivande fru upprätta ett äktenskapsförord. Det måste vara undertecknat av båda parter, daterat och originalhandlingen ska skickas till Skatteverket för registrering (äktenskapsbalken 7 kap. 3 §). Om du väljer att tilldela din fru tillgångar genom äktenskapsförordet som säger att ett visst konto eller annan tillgång ska vara hennes enskilda eller om du tilldelar henne egendom genom testamente spelar ingen roll. Du kan välja vad du känner dig mest bekväm med. Jag vill påminna om att du oavsett lösning ska upprätta ett äktenskapsförord om du inte önskar att din fru ska få hälften av dina tillgångar.

Om du vill ha hjälp att upprätta ett äktenskapsförord eller testamente eller någon annan ytterligare juridisk hjälp är du välkommen att höra av dig till info@lawline.se så hjälper någon av våra duktiga jurister dig.

Hoppas du fått svar på fina frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare