Kommunala bolag och offentlighetsprincipen

Hej! Jag är 70 år,numera pensionär. För mer än 20 år sedan sedan bodde jag i en kommun ( benämnd X) i ett svenskt län, ganska långt norrut. Jag bor sedan 15 år bakåt i en kommun ( benämnd Y) i ett annat län. I kommun X fanns redan då, och finns idag, sedan många decennier bakåt, ett kommunalt bostadsbolag, med styrelse, VD , etc. Bolaget det enda kommunala bostadsbolaget (hyresbostäder) i kommun X . Namnet på bolaget börjar med ordet "STIFTELSEN etc.. " . Min fråga: Som svensk medborgare , numera bosatt i en annan kommun: Har jag rätt att begära ut några enstaka protokoll från officiella möten(sammanträden) i bostadsbolaget (dvs styrelsemöten, eller något liknande) i kommun X ? Jag "behöver" få protokoll från en mycket KORT tidsperiod, högst ett halvår, under en kort period för MINDRE än fem år sedan? Har jag "LAGLIG RÄTT" att ( p g a Offentlighetsprincipen, eller annan svensk "Lag") att begära och få ut dessa protokoll, i SKRIFTLIG form, alltså som pappersdokument? Jag är självklart beredd att betala den "administrationskostnad" som bolaget (eller kommunen) eventuellt begär. Det är MYCKET VIKTIGT att jag får ett SVAR som är SÄKERT, TILL ETT HUNDRA PROCENT ! Det är MYCKET BRÅDSKANDE för mig att få tillgång till ovan nämnda dokument, så... ÖDMJUKT TACK FÖR ETT SNABBT SVAR!!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Offentlighetsprincipen gäller för kommunala bolag enligt 2 kap 3 § offentlighets- och sekretesslagen där kommunen har ett ägande som överstiger 50 procent och därmed också har rättsligt bestämmande.

Du har därmed rätt att ta del av allmänna handlingar som upprättats på eller inkommit till det kommunala bolaget på samma sätt som vid en myndighet.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare