FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/07/2013

Konkurrenshindrande avtal

En av mina leverantörer, har bestämt sig för att bara sälja sina varor till utvalda salonger. vi tillhör inte dem. Motivet skulle vara att min leverantör vill satsa på skyltning och andra säljfrämjande åtgärder för sina varor. Samtidigt vill man ge salongerna särskild utbildning och träning genom säljkonferenser, och då måste man koncentrera resurserna till särskilda butiker, vilket också ska anges i butiksfönstren. Min fråga är hur jag ska bära mig åt om jag ändå vill ha leverans från dom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en marknadsekonomi råder som huvudregel avtalsfrihet. Avtalsfriheten innebär inte bara en rätt att avtala med vem man vill utan också en rätt att avstå från att sluta avtal. Huvudregeln är alltså att det står en näringsidkare fritt att vägra att sluta avtal med viss motpart.

Vissa undantag från denna huvudregel går att finna i konkurrensrätten. För att komma åt det agerandet du beskriver ovan måste man komma fram till att 1) det utgör missbruk av en dominerande ställning på marknaden (2:7 konkurrenslagen) eller 2) det har slutits ett kraftigt konkurrensbegränsande avtal (2:1 konkurrenslagen).

Angående missbruk av dominerande ställning kan sägas att det agerande du beskriver (säljvägran) ofta utgör missbruk. För att kunna tillämpa bestämmelsen krävs dock därutöver att företaget ifråga har en dominerande ställning på marknaden. Om företaget t.ex. har en marknadsandel på mer än 40 % är detta en indikation på att företaget har en dominerande ställning, men marknadsandelen i sig är inte ensamt avgörande.

Angående konkurrensbegränsande avtal kan sägas att överenskommelsen mellan leverantören och de andra salongerna kan ses som ett konkurrensbegränsande avtal. Återigen krävs dock att konkurrensen påverkas på ett märkbart sätt. Vid s.k. vertikala avtal (som det är fråga om i ditt fall) har det uttalats att gränsen går vid en gemensam marknadsandel hos avtalsparterna på mer än 15 %.

Om ingen av de två ovan nämnda bestämmelserna slår till ser jag ingen möjlighet för dig att framtvinga ett kontrakt med leverantören. Eftersom jag inte vet hur stora marknadsandelar som är inblandade kan jag dock inte ge ett säkert svar på din fråga.

Konkurrenslagen finns https://lagen.nu/2008:579

Läs mer http://www.kkv.se/t/Page____361.aspx

Lawline RådgivareRådgivare