FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 04/11/2023

Konkurrensklausul läxhjälpsföretag

Hej, jag har jobbat som en studiecoach under ett par månader men har nu sagt upp mig. I kontraktet står det att jag "ej får bedriva konkurrerande verksamhet. Detta gäller under min anställningstid, såväl som intill en tid av högst sex (6) månader efter anställningens upphörande." Jag och en vän vill nämligen starta ett läxhjälps företag men jag är osäker kring om jag får göra detta efter uppsägningstiden eller om jag bör vänta 6 månader utöver uppsägningstiden för att starta företaget. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Baserat på vad du beskriver om ditt avtal, så skulle det innebära ett avtalsbrott från din sida, om du inom sex månader från din uppsägning startade ett läxhjälpsföretag.

Hoppas du fick svar på din fråga! Du är alltid välkommen att kontakta oss igen!

Lawline RådgivareRådgivare