FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut14/02/2022

Konkurrerande servitut

jag har servitut för infart till min fastighet servituten berör två grannfastigheter fråga kan den ena grannen tvinga sig till min infart även över andra grannens mark infarten är byggd och bekostad av mej i texten på andra grannens servitut står taga väg avsedd för infart till min fastighet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att det finns tre fastigheter varav en gränsar till en väg (jag kallar den för infartsfastigheten). För att ta sig till de andra två fastigheterna, varav en är din, måste man använda en infart som ligger på infartsfastigheten. Du har alltså bekostat infarten och undrar om grannen som också behöver infarten (jag kallar den för grannfastigheten) men inte betalat för den har rätt att använda den. Både din och grannfastigheten verkar ha servitut för nyttjande av väg.

Regler

Servitut regleras i jordabalken (1970:994), JB, 7, 14 och 17 kap. Ett vanligt servitutsföremål är nyttjande av väg över annans fastighet.

Parallella servitut

Servitut reglerar rättigheter och skyldigheter fastigheter emellan. I ert fall verkar det som att både din och grannfastigheten har rätt att nyttja väg över infartsfastigheten. Det betyder att din och grannfastigheten inte har några rättigheter eller skyldigheter gentemot varandra på grund av servitutet, utan rätten att nyttja väg gäller mot infartsfastigheten. Som huvudregel ska sådana parallella rättigheter gälla bredvid varandra, alltså båda ska gälla, om det kan göras utan förfång för någon (JB 7 kap 22 § och 17 kap 3 §). Om det går att relativt smidigt nyttja rättigheten tillsammans ska båda alltså ha rätt till vägen.

Konkurrerande servitut

Om två servitut "krockar", det vill säga inte kan samexistera utan att en av servitutshavarna inte han nyttja sin rättighet utan att den andre lider förfång, kommer ett servitut ha företräde framför det andra. Om de inte är inskrivna är det den som uppläts först som gäller, om de är inskrivna är det den vilken ansöktes om först som gäller (JB 7 kap 22 § och 17 kap 3 §). Det finns dock inget som tyder på att ert brukande inte kan existera tillsammans i frågan. Jag gör därför bedömningen att ni kommer behöva dela på rättigheten.

Kostnader för nyttjande

Enligt JB 14 kap 6 § har den som nyttjar ett servitut en skyldighet att hålla det som den nyttjar i sådant skick att den inte skadar den underliggande fastigheten. Både du och din granne har således en skyldighet att underhålla vägen, om ni inte gör det kan era rättigheter hävas (JB 14 kap 7–8 §§). Om ni sliter ungefär lika mycket på infarten borde eran respektive skyldighet att underhålla den bli hälften var. Kostnaderna för att reparera infarten ska alltså i framtiden delas lika.

Kostnader som redan uppstått

Utöver att behålla vägen i det skick som den var när nyttjanderätten uppläts finns ingen skyldighet. Det betyder att du tyvärr sannolikt inte kan kräva grannen på en del kostnaderna om du har förbättrar infarten.

Grannens nyttjande

Eftersom grannen har en servitutsrätt som gäller mot infartsfastigheten kommer grannen ha rätt att nyttja infarten på samma sätt som du gör. Om du kan visa att du lider förfång, din nyttjanderätt drabbas negativt på ett påtagligt sätt, kan du ha företräde framför grannens servitut om ditt kom till först. Då jag inte vet hur omständigheterna kring era servitut ser ut kan jag inte uttala mig vidare kring detta.

Sammanfattning

Min bedömning är alltså att grannen sannolikt har rätt att använda sig av infarten, men att ni ska dela framtida kostnader för underhåll.

Uppföljning

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag föreslår att jag ringer på torsdag (17/2) kl 15.00. Jag ringer från dolt nummer. Om tiden inte passar eller om du har någon följdfråga är du varmt välkommen att höra av dig på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare