Könsdiskriminering i försvaret

Hej, i Sverige så har vi könsneutral värnplikt men i regeringsformen 2:13 står det i praktiken att man kan missgynnas p.g.a. sitt kön när det kommer till värnplikt. Vad kan detta innebära om värnplikten ändå är könsneutral?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Regeringsformen 2:13 lyder att lag och annan föreskrift inte får innebära att någon missgynnas pga sitt kön, såvida syftet med föreskriften utgör ett led i strävan att åstadkomma jämställdhet mellan könen eller avser värnplikt eller liknande tjänsteplikt.

I dagsläget är värnplikten, till skillnad från tidigare, könsneutral, vilket innebär att både kvinnor och män kan bli inkallade. Det innebär, som du alldeles riktigt påpekar, att värnplikten är könsneutral. Det finns för närvarande däremot inga lagar eller föreskrifter som innebär att någon kan missgynnas pga sitt kön i värnplikten. Vill du läsa mer om den gällande könsneutrala värnplikten kan du läsa mer om det i denna länk: http://data.riksdagen.se/dokument/GQ02F%C3%B6223.

Om du har flera frågor, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare