FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/12/2023

Konsekvenser av att köra 80 km/h på en 70-väg?

Hej, jag körde 80 eftersom de var den hastighetsgränsen på den vägen sen kommer de en 70 skylt och fartkameran. Det är ganska mörkt så jag hinner inte se skylten direkt, innan kameran började jag bromsa men vet inte vilken hastighet jag hamnade på. Jag har haft körkort i 1 månad och har prövotid, jag tänker på detta väldigt mycket och är väldigt orolig. Jag märkte inget specifikt ljus från kameran men det kom bilar framför och de va mörkt så deras ljus var ganska starka men eftersom de va massa ljus av bilarna blir jag väldigt orolig över att jag kanske trodde de va bilen men att de va kameran. Kommer jag bli av med körkortet eller bara böter ? När får man reda på om man blev tagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Prövotid:

När man fått godkänt på sitt förarprov och ska få sitt körkort gäller en prövotid på två år (se 3:18 körkortslagen (1998:488) (KL)). Prövotid innebär att om körkortet blir återkallat under prövotiden så måste personen göra om de teoretiska och praktiska körkortsproven igen. Det har ingen påverkat på påföljdens storlek vid ett eventuellt trafikbrott.

Hastighetsöverträdelse:

Jag kommer att tolka det som att du körde 80 km/h när du körde förbi fartkameran.

  • Böter

Om en förare uppsåtligen eller av oaktsamhet överträder en vägs hastighetsbegränsning så ska hen dömas att betala böter (se 14:3 trafikförordningen (1998:1276)). Storleken på boten grundas i riksåklagarens föreskrifter  om ordningsbot för vissa brott (1999:178). En hastighetsöverträdelse av 1-10 km/h i en zon där hastighetsbegränsningen är högre än 50 km/h (80 km/h i en 70-zon) leder till böter på ungefär 1 500 kr (se Bilaga 1 10 kap. i föreskrifterna).

  • Återkallelse av körkort

Enligt 5:3 4 p. KL ska ett körkort återkallas om en körkortshavare har överskridit högsta tillåtna hastighet på en väg. Detta ska dock bara ske om hastighetsöverträdelsen inte kan anses vara ringa. Vad som utgör en “ringa” hastighetsöverträdelse framgår inte av körkortslagen. Enligt förarbeten ska återkallelse övervägas när man kör 30 km/h över hastighetsgränsen (se Prop 1992/93:189 s 4). Men bedömning görs från fall till fall. I ett fall ansågs en överträdelse av 24 km/h på en 70-väg att inte vara ringa på grund av ytterliga omständigheter (se RÅ 1990 ref 66). Dock att en hastighetsöverträdelse på 10 km/h på en 70-väg ska anses som ringa är inte svårt att föreställa sig.

Varning:

Vid fall där hastighetsöverträdelse inte är ringa och återkallelse av körkort blir motiverat ska man dock istället ge en varning till körkortshavaren ifall det kan anses vara en tillräcklig åtgärd (se 5:9 KL).

När får man reda på om man blev tagen?

Det finns ingen bestämd handläggningstid på hastighetsöverträdelse. Det kan ta ett par veckor till ett par månader beroende på situationen.

Sammanfattning:

Från informationen du ger ut i din fråga verkar den troliga rättsliga konsekvensen bli en böter på 1 500 kr. Det är dock omöjligt att göra en fullständig bedömning utan all relevant information.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare