Konsumentskydd när företag tappat bort produkt

Hej, jag lämnade in min mobiltelefon för lagning hos ett företag. Sedan gick det två månader och jag har fortfarande inte fått tillbaka den. Jag har skickat mail och gått och frågat i butiken men min telefon vet de inte vart den är. Kan jag få ersättning för den på något sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att di valt att ställa din fråga till Lawline!

Det finns två olika svar beroende på vart du har lämnat in telefonen, se följande:

Om telefonen lämnades in till ett annat företag än där du köpte den

I det här fallet är Konsumenttjänstlagen (1985:716), KtjL, tillämplig, 1 och 2 §, se här: https://lagen.nu/1985:716. Tjänsten som företaget ska ha utfört på din telefon anses enligt lagen vara felaktig eftersom du inte fått vad du har rätt att förvänta dig, d.v.s. att få tillbaka en lagad telefon, vilket företaget har brustit i, KtjL 9 §.

Eftersom tjänsten de skulle utföra får anses vara fe har du rätt att hålla inne med betalning, samt att kräva att företaget ordnar upp situationen genom att hitta din telefon och reparera den, eller att de gör avdrag på priset för vad de har orsakat eller att ni häver avtalet helt och hållet. Utöver det här kan du även kräva skadestånd från företaget, KtjL 16 §.

Om telefonen lämnades in till samma företag som där du köpte den

I det här fallet är KtjL inte tillämplig, 1 och 2 §, utan det är Konsumentköplagen (1990:932), KKL, som tillämpas, se här: https://lagen.nu/1990:932. Eftersom du lämnade in telefonen antar jag att det var fel på den enligt 16 § KKL och nu när du inte kan få tillbaka telefonen kan du följaktligen häva köpet enligt 29 § samt kräva skadestånd enligt 30 § KKL.

Om du inte får någon som helst respons från företaget eller om de inte alls är villiga att hjälpa dig föreslår jag att du vänder dig till Konsumentverket för att få ytterligare hjälp.

Hoppas att du fått svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Ophelia WigströmRådgivare