Kontrollavgift och tingsrätt

Hej,

Jag har två frågor gällande kontrollavgift vid felparkering.

Fråga 1) När vi skulle erlägga avgiften fastnade vår biljett i maskinen och för att få ned den köpte vi en till biljett för en krona som skjutsade ned den rätta biljetten. Därefter la vi båda rätt biljett överst och biljetten med en krona betalning underst. Olyckligtvis så blåste det till när vi stängde dörren så att biljetterna hamnade upp och ned, dvs man såg baksidan på biljetten med en kronas avgift erlaggd (biljettnumret stod på baksidan vilket också var noterat på boten). Vi fick böter, men överklagade och skickade in bildbevis på att vi hade erlaggt betalning för en giltig biljet (både bild på båda biljetterna samt kontoutdrag som visade att vi först erlaggt 20 kronor för biljetten och sedan 1 minut efter erlaggt 1 krona för nästa biljett). Första överklagan fick vi inte igenom, och överklagade igen med hänvisning till att deras felaktiga maskin orsakade detta händelseförlopp och att de därför borde vara ansvariga. Vi fick dock tyvärr avslag på denna överklagan också. Vår fråga är ifall ni tror att vi skulle få rätt ifall detta gick till tingsrätten?

Fråga 2) Då jag anser att vi faktistk gjort allt rätt kommer jag fortsätta överklaga denna kontrollavgift, och tillslut antar jag att parkeringsbolaget antingen måste avskriva avgiften eller gå till tingsrätten. Min fråga är då att ifall de väljer att gå till tingsrätten, har jag då valet att bara betala min kontrollavgift och därmed inte stå för några rättegångskostnader eller kan jag bli ytterliggare skyldig att ersätta några andra kostnader som ansökan till tingsrätten eller dylikt?

Mvh Martin

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

När det gäller fråga 1 är det ostridigt att du har betalat parkeringsavgiften. Det är dock inte tillräckligt för att uppväga bevisvärdet av anteckningen på kontrollavgiften om att biljett inte fanns synligt.

Enligt hovrätten är det den parkerade som står för risken för att biljetten rubbas ur sitt läge på grund av omständigheter som den parkerade kan råda över, exempelvis att se till att biljetten inte blåser bort när en dörr stängs.

Till fråga 2 kan du som överklagade av kontrollavgift bli skyldig att betala rättegångskostnader i viss utsträckning. Kostnaderna uppgår till lägst 450 kronor vilket motsvarar tingsrättens ansökningsavgift. Mål av denna typ handläggs som s.k. mål om mindre värden och möjligheterna för vinnande part att få ersättning för rättegångskostnader är begränsade. Exempelvis kan vinnande part endast begära ombudskostnader  för en timmes juridiskt biträde.

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare