FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/01/2015

Köp av fastighet där vederlaget understiger taxeringsvärdet

Min man och jag ska ev köpa ett hus av min svärfar som han i sin tur fått i gåva av sina föräldrar för 10 år sedan.

Huset byggdes 1958 och kostade då 70 000 kr.

Fastigheten är taxerad för 904 000 kr och vi ska betala 700 000 kr. Jag har fått veta att om man köper en fastighet under taxeringsvärdet räknas det som gåva.

Vad är bra att veta inför en sån här affär? Vad händer i framtiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Vid överlåtelse av fastighet används huvudsaklighetsprincipen för att avgöra om överlåtelsen ska betraktas som ett köp eller en gåva. Det betyder att om någon del av överlåtelsen har karaktären av en gåva så kommer hela överlåtelsen att räknas som en gåva. När man fastställer fastighetens värde i en sån här situation utgår man från taxeringsvärdet och eftersom taxeringsvärdet i erat fall överstiger vad ni kommer att betala för fastigheten så kommer överlåtelsen enligt huvudsaklighetsprincipen att räknas som en gåva.

Konsekvensen av att fastigheten överlåts genom gåva är att överlåtelsen är skattefri för eran svärfar (Inkomstskattelag 44:3) och att ni inträder i eran svärfars skattemässiga situation om ni säljer fastigheten (Inkomstskattelag 44:21). Erat omkostnadsbelopp om ni säljer fastigheten blir då 70 000kr.

Vid förvärv av fastighet genom köp eller gåva uttas stämpelskatt. Även vid beräkning av stämpelskatt används en huvudsaklighetsprincip, denna ser dock annorlunda ut och överlåtelsen behandlas som gåva så länge ersättningen inte motsvarar 85 procent av taxeringsärdet ( Lag om stämpelskatt 5, 9§§). Eftersom ersättningen som ni tänkt betala understiger 85 procent av taxeringsvärdet (768 400kr) behöver ni inte betala någon stämpelskatt på överlåtelsen.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare