Köp av vara på nätet, ångerrätt

Jag har köpt en jacka på nätet och vill returnera den då den är för liten. De har ingen fysisk butik. Det är 30 dagars öppet köp. Jag har redan betalat. Jag har försökt få kontakt med företaget per mejl flertalet ggr utan resultat, jag saknar adress för att kunna returnera varan vilket behövs för att de ska göra en återbetalning. Vad gör jag och vad är det som gäller för retur av varan och återbetalning av mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till dig Lawline med din fråga!

Du har alltså köpt en tröja på nätet, lagen som blir tillämplig i detta fall är då lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokalar. Jag förutsätter att sidan du handlade från är en svensk hemsida och därmed gäller svensk lag.

Ångerrätt

Du har enligt lag (2 kap. 10 §) rätt att inom 14 dagar ångra ditt köp genom att begära en retur.  DU ska då vända dig till företaget och meddela dem att du vill ångra ditt köp. företaget ska då, så snabbt som möjligt, bekräfta till meddelande.

kommunikation

Du har, vad jag uppfattat det, kontaktat företaget utan vidare svar. Du har då enligt 2 kap. 10 § 2 st. fullföljt din skyldighet och ska oavsett sent svar från företaget få rätt att lämna tillbaka tröjan. Att vidare söka andra kontakter för att få svar är inte nödvändigt, utan de uppgifter som finns på hemsidan räcker för att du ska ha fullföljt dina skyldigheter.

Ångerfristen

Du har enligt företagets policy rätt till öppet köp inom 30 dagar. Lagen ger rätt till 14 dagar ångerrätt men det utgör ett minimikrav som företaget måste följa. Att företaget ger mer tid är helt okej och dessutom vanligt förekommande.

Pengarna tillbaka

När du påkallar ångerrätten enligt 2 kap. 10 §, ska du enligt 2 kap. 13 §, utan onödligt dröjsmål, lämna tillbaka varan till företaget. Efter returen har du rätt till återbetalning (2 kap. 14 §). I ditt fall hittar du ingen adress som du kan skicka tröjan till, någon fysisk butik fanns heller inte. Därför måste du invänta svar från företaget med deras returadress. Efter att du fått denna information bör du, så snabbt som möjligt senast inom 14 dagar, lämna tillbaka varan (2 kap. 13 §).

Bedrägeri

Du har rätt till att få pengarna tillbaka enligt lag, förutsatt att du uppfyller villkoren som ovan nämnts. Men skulle du varken få svar eller pengarna tillbaka kan det vara en indikation på bedrägeri. I sådanna fall är det svårt att åberopa din rätt som konsument. Om du skulle misstänka att du drabbats ett sådant förhållande rekomenderar jag dig att överväga en anmälan till relevanta myndigheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly Starkengren

Rådgivare

Nelly StarkengrenRådgivare