FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/08/2017

Köparens betalningsskyldighet mot säljaren efter att mäklare skrivit fel

Jag sålde en bostadsrätt,i annonsen skrev min mäklare av misstag att det finns värme golv i badrummet vilket inte gör.Nu kräver köparen av mig 50000kr för det.jag behöver juridisk hjälp.Tack

M.v.h

Hedi

Lawline svarar

Hej Hedi och tack för att du vänder dig till Lawline!

Köparen har rätt att kräva denna ersättning av dig eftersom ert köp täcks av köplagen och lägenheten är felaktig enligt 17 § eftersom den inte stämmer överens med vad som avtalats. Du blir skyldig att betala detta men du har en så kallad regressrätt mot din mäklare. Detta innebär att du kan kräva mäklaren på det belopp du blivit tvungen att betala köparen. Detta gör du genom att skriva till mäklaren. Om det inte funkar, skriv till den som är ansvarig för mäklarbyrån, de är vana vid denna typ av problem och du lär inte ha några problem att få pengarna.

Om de inte vill ersätta dig så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer info om detta finner du här. Jag tror som sagt inte att detta kommer att behövas men om det kommer till stämning så rekommenderar jag starkt att du söker vidare rådgivning av vår juristbyrå. Vi erbjuder även representation. Mer info om detta finner du här.

Lycka till och jag hoppas att mitt svar är till hjälp. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare