FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/08/2017

Köplagen går att avtala bort

Konsumentköplagen ger ju konsumenter rätt att reklamera varor i upp till 3 år. Köplagen mellan företag ger rätt att reklamera produkter som företag har köpt av ett annat företag upp till två år.

Om jag som företagare köper en produkt av ett företag och sedan i min tur säljer samma vara till en konsument så finns inget skydd för år 3. Är det jag som företagare som sitter med "Svarte Petter" om slutkund sedan reklamerar vara mot mig efter 2 år men inom 3 år.

Finns det några alternativ att skydda sig mot detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Ja, det är korrekt att du kan hamna i en besvärlig situation om omständigheterna är sådana som du beskriver i din fråga. Det du kan göra är att avtala bort köplagen. Köplagen gäller nämligen endast om parterna inte har avtalat annat. 3 § köplagen. Du kan då försöka komma överens om att den du köper produkten av ska utöka sitt ansvar gentemot dig, Eller att du ska få ett mer förmånligt pris för att du tar en risk mot slutkunden. Du vet säkert själv hur du på bästa sätt kan få till en bra affär.

Hoppas du fått svar på din fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare