FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/09/2023

Köprättslig felbedömning av bil som var avställd vid leverans

Jag köpte en bil privat. Jag kollade upp all info om bilen kvällen innan och allt var i sin ordning, bilen var påställd och skatten betald. Vi kom överens att jag skulle köpa bilen. När jag sedan får hem bilen dagen efter så får jag se att säljaren har ställt av bilen utan att informera mig. Jag kollade som sagt bilen sent kvällen innan. Jag kontaktade säljaren och ifrågasatte hans agerande och han anser att han inte begått något fel. Borde jag kollat upp bilen igen, trots att jag bara några få timmar innan gjort det? Borde inte säljaren informerat mig om att han ställt av den? Jag försäkrade bilen omgående men nu i efterhand så anser jag att säljaren har lurat mig. Man tänker på om en olycka inträffat tex.

Lawline svarar

Hej,
Kul att du valt att vända dig till oss här på Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga har du alltså köpt en bil av en annan privatperson. Bilar är så kallad lös egendom, ibland kallat lösöre. Vad som gäller vid köp av lösöre mellan två privatpersoner framgår i Köplagen. Skulle ni dock i ert avtal ha kommit överens om något som avviker från reglerna i Köplagen är det ert avtal som gäller. Köplagen blir alltså bara tillämplig i frågor som ni inte reglerat i köpeavtalet. I det här fallet tolkar jag det som att ni inte uttryckligen sagt något om huruvida bilen skulle vara påställd eller avställd när den levererades. Med andra ord är det Köplagens regler man har till sin hjälp för att avgöra om det faktum att bilen var avställd när den levererades innebär att den i juridisk mening var belagd med ett fel.

Avställning och påställning

transportstyrelsens hemsida framgår följande: När bilen är avställd är det förbjudet att köra den. Man behöver dock inte betala fordonsskatt eller ha en trafikförsäkring. Vill man ställa på bilen måste det finnas en trafikförsäkring i trafikregistret. I övrigt är det bara att anmäla till transportstyrelsen att man vill ställa på bilen vilket, sedan påställningsavgiften år 2015 togs bort, är gratis. Beroende på hur man väljer att göra sin anmälan kan det ta olika lång tid innan anmälan registreras men om man anmäler via Transportstyrelsens app ”Mina fordon” kan man alltid börja använda fordonet samma dag.

Att ställa på en bil som är avställd är alltså mest en logistisk olägenhet. Som sagt kan man beroende på metod få vänta några dagar innan påställningen går igenom men det kostar som sagt inga pengar. Trafikförsäkring måste man alltid betala för ett fordon man skall använda och det spelar därför ingen egentlig roll om man måste ställa på fordonet först.

Avviker bilen från vad en köpare normalt kan förvänta sig?

Enligt 17 § st. 3 Köplagen anses den köpta varan vara felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat vänta sig.  I 18 § framgår i sin tur att varan dessutom anses felaktig om den avviker från sådant som säljaren sagt/påstått om varan. Frågan i det här fallet är alltså om bilen, genom att den var avställd när den levererades antingen avvek från vad du med fog kunde förvänta dig eller om den därigenom avvek från vad säljaren sagt.

I det här fallet väntade du dig i och för sig att bilen skulle vara påställd eftersom du så sent som kvällen innan kontrollerat och sett att den var påställd. Detta var dock ingen information du fick av säljaren utan det var information som du på eget initiativ tog reda på. Absolut inget fel med det men bilen avvek alltså inte genom detta från vad säljaren sagt. Säljaren hade ju inte sagt något om huruvida bilen skulle vara på- eller avställd. I det här fallet är det alltså avgörande att utröna vad man som köpare av en begagnad bil generellt kan vänta sig.

För att avgöra om man som köpare av en begagnad bil kan vänta sig att bilen skall vara påställd även när säljaren inte lämnat någon särskild information är det viktigt att avgöra om det är en nackdel för köparen att bilen är avställd när den levereras. Som jag redan nämnt uppstår ingen extra kostnad för köparen på grund av att bilen är avställd däremot kan det som sagt ta några extra dagar innan man får använda den beroende på vilken metod man använder för att ställa på den. Man skulle alltså kunna argumentera för att det i viss mån är en nackdel för köparen om bilen är avställd när den levereras. Denna nackdel är dock som sagt i första hand logistisk och inte ekonomisk.

Undersökningsplikt

I Köplagen stadgas dessutom att köparen är skyldig att efter leverans undersöka varan i ”enlighet med god affärssed” (31 § st. 1 Köplagen). Att man undersökt varan före leverans spelar alltså ingen roll för detta. Exakt vad som ingår i god affärssed är svårt att säga. Det beror väldigt mycket på vad det är för vara och hur marknaden för den typen av varor ser ut. I fallet med bilar är det dock lätt att tänka sig att man som köpare av en bil bör ta reda om bilen är påställd eller avställd när man har köpt den.

Eftersom de eventuella nackdelar som finns med att bilen är avställd när den levereras är ganska små och eftersom man antagligen kan kräva av en köpare att ta reda på om bilen är påställd eller avställd kan jag tyvärr inte få det till att säljaren agerat på ett felaktigt sätt.

Jag förstår att detta kanske inte var det svar du önskade dig men jag hoppas att jag ändå lyckats bringa klarhet i saken. Har du fler frågor eller funderingar är du givetvis varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss. Lycka till nu!

Lawline RådgivareRådgivare