Köpt vara förstörd vid montering av säljaren

Beställt värmepump med installation. Vid elinstallationen kopplade de till fel plint och förstörde

pumpen , sedan åkte de iväg och sa att det kommer någon från support och kollar.

I fredags dök fakturan upp med 10 dagars förfallotid. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka rättigheter en person har gentemot säljaren när installering av en köpt vara har gått fel och varan har skadats.

Det framkommer inte av din fråga om det är en beställning som är gjord av dig som privatperson eller dig som näringsidkare. Jag antar dock att det är du som privatperson som har beställt pumpen och installationen utifrån hur frågan är formulerad, och jag kommer att utgå från det i mitt svar.

Din fråga regleras i så fall antingen i Konsumentköplagen (hädanefter KköpL, se 1 §) eller i Konsumenttjänstlagen (hädanefter KtjL, se 1 §). Vid s.k. blandade avtal, där en vara och en tjänst erhålls samtidigt, kan man förvisso dela upp köpet i ett köp-avtal och ett tjänst-avtal, men enligt Högsta domstolen (HD) bör man vara försiktig med den uppdelningen eftersom det kan leda till svårigheter när man ska bedöma orsakssamband och prisavdrag, se NJA 2001 s. 138 med där gjorda hänvisningar.

Köp av vara eller av tjänst?

Enligt 2 § KtjL gäller inte lagen när en näringsidkare monterar eller installerar något för att fullgöra ett avtal om köp. Eftersom du säger att du har köpt en värmepump med installation talar det för att KtjL inte är tillämplig enligt dess 2 § då köpet kan anses vara det huvudsakliga.

Gränsdragningen mellan köp av vara eller köp av tjänst har även prövats av HD i rättsfallet NJA 2001 s. 138. I rättsfallet uttalar HD bland annat att man i bedömningen bör fästa särskild vikt vid:

-värdet på varan kontra värdet på tjänsten,

-till huruvida särskild fackkunskap, skicklighet eller utrustning krävs

-och till om varan efter installationen lätt kan frigöras och behålla sin identitet som en självständig sak.

Om det är så att till exempel priset för pumpen är större än priset för installationen, att pumpen är en självständig sak om man monterar bort den och/eller det inte krävs speciella fackkunskaper eller utrustning för monteringen talar även detta för att KköpL är tillämplig. Så som jag tolkar din situation får installationen anses vara sekundär till köpet av pumpen, och svaret på dina problem finns i KköpL.

Fel i köpt vara och rätt att innehålla betalning

Till en början ska konstateras att KköpL är tvingande, se 3 §. Detta innebär att säljaren i din situation inte kan smyga in någon klausul i avtalet som skulle ge dig sämre rättigheter än KköpL.

Fel i vara regleras i 16 § KköpL, och det enklaste här är att konstatera att varan avviker från vad du med fog kan förvänta dig, eftersom pumpen är förstörd och inte fungerar, se 16 § 3 st. 3 p. KköpL. I 16a§ KköpL stadgas att om varan på grund av installation av säljarens, eller någon å dennes räkning, är bristfällig enligt de kriterier som anges i 16 § KköpL anses varan också vara behäftad med fel. Eftersom du säger att installationen har orsakat att pumpen är sönder är detta ett fel som ligger på säljaren.

Detta ger dig en del möjligheten enligt 22 § KköpL. Det mest aktuella i ditt fall är att kräva avhjälpande enligt 26 § KköpL vilket helt enkelt betyder att du har rätt att kräva att säljaren åtgärdar felet. Felet ger även dig rätt att innehålla så mycket av betalningen som krävs för att ge dig säkerhet för dina krav, se 25§ KköpL. Detta innebär att du inte behöver betala fakturan innan varan är som den ska vara, eftersom pumpen verkar vara förstörd och i dagsläget helt saknar värde för dig. Skulle säljaren INTE åtgärda felet korrekt har du rätt till antingen prisavdrag enligt 28 § KköpL eller att helt sonika häva köpet enligt 29 § KköpL. Det innebär att alla prestationer återgår, se 43 § KköpL. Värmepumpen går då tillbaka till säljaren och dina eventuella betalningar betalas tillbaka till dig.

Slutsats:

Innan säljaren har levererat en vara som motsvarar vad du har rätt att förvänta dig har du ingen skyldighet att betala. Detta innebär att du kan bestrida fakturan och hänvisa till de bestämmelser som jag har listat ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare