FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/02/2022

Köra med utländsk körkort.

Min pappa har kört bil med sitt utländska körkort i nästan tre år och visste inte att det får man inte göra. Min pappa har även ansökt om att får svenskt körkort men lyckades inte få det än. Polisen stoppade honom och min pappa berättade att han inte visste något men höll med att hab gjorde fel. Polisen skulle skicka något till åklagaren och där blev jag stressad. Är detta ett allvarlligt brott? Vi bor i Sverige i tre år och har uppehållstillstånd. Kommer detta påverka om vi ansöker till permanent uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som din pappa kört bil med utländsk körkort i tre år och blivit stoppad av polisen och du således undrar vad påföljden kan bli.Om man har ett körkort från ett land utanför EU/EES-området är det endast giltigt i ett år från det att man har blivit folkbokförd i Sverige, eller tills det bytts ut mot ett svenskt. Det innebär att körkortet blir ogiltigt i Sverige efter att din pappa har varit folkbokförd i Sverige i ett år. I trafikbrottslagen går att läsa att den som kör bil utan ett giltigt tillstånd, gör sig skyldig till olovlig körning och kan dömas till böter (3 § trafikbrottslagen). Det saknar betydelse om personen kände till att det är så eller inte, reglerna gäller lika för alla. Brottet är inte allvarligt och kommer inte att påverka er/hans ansökan om uppehållstillstånd.

Nicolina AbaasRådgivare