Kostnader för pass/när ska man skaffa pass till barn

Hej jag undrar när man ska skaffa pass för barnen. Och man har delad vårdnad. Vem det är som ska stå för kostnaden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skaffa pass kan du/ni göra när ni vill så länge ni båda vårdnadshavare är överens om att skaffa pass till barnet. Om ni inte är överens så blir det hela lite mer krångligt då socialen kan behöva bli inblandad. Vad avser kostnaderna för passet så finns det ingen lag som säger vilken vårdnadshavare som ska betalas utan det får lösas mellan er. Mest rimligt är att man delar på kostnaden för passet. Det är inte så smart grej att göra en större grej av detta i domstol då kostnaderna för det kommer dra iväg och det är tidskrävande.

Med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare