FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/10/2022

Krav för att arbeta som hjullastare inom kommun

Behöver man utbildningsbevis för att arbeta med hjullastare inom kommunen. Är kommunanställd i det kommunala bostadsbolaget.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att arbeta som hjullastare krävs det alldeles riktigt att du ska kunna styrka att du har genomgått en sådan utbildning. Det innebär att du enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2006:4) ska kunna styrka att du har såväl teoretisk som praktisk kunskap i hur arbetet ska utföras. För att läsa mer om detta rekommenderar jag att du läser följande länk: https://yfuv.se/yrkesutbildningar/hjullastarutbildning/.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till Lawline igen.

Mvh,

Samer MajidRådgivare