Krav för utmätning

Hej. Jag är sambo och jag har skulder hos kronofogden. Till följd av detta så har jag införsel på min lön. Nu är min sambo orolig att det kan bli utmätning av hans ägodelar så som soffa,säng mm mm, sånt han inte kan visa att det är han som inhandlat dessa. Bil,motorcykel,lägenhet och sånt kan inte KM ta då det finns papper på att det är han står som ägare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Reglerna för utmätning finns i utsökningsbalken, UB, https://lagen.nu/1981:774

För att kronofogden skall få utmäta egendom måste följande förutsättningar vara uppfyllda:

1, egendomen måste tillhöra dig, 4:17 UB. När man bor ihop som sambos utgår kronofogden från att all egendom som finns i lägenheten tillhör dig. Det är då upp till dig att göra sannolikt att egendomen tillhör er båda eller visa att den tillhör din sambo. När det gäller saker som soffa, säng mm, så kommer kronofogden anse att ni äger dem tillsammans om ni inte kan visa att det är din sambo som inhandlat dem. Kronofogden skulle alltså kunna utmäta din del i dem, dvs sälja sängen och ge hälften av pengarna till din sambo, men denna typ av möbler utmäts inte. Jag återkommer till varför under punkten 3 om beneficium. Dyra elektronikvaror som  t ex en stor platt-tv eller en stereo kan däremot komma att utmätas. Om ni inte kan visa att det är din sambo som köpt dem kommer kronofogden utgå från att det är era gemensamma ägodelar. De kommer då sälja t ex stereon och använda hälften av pengarna för att betala av på dina skulder och andra hälften kommer ges till din sambo.

När det gäller bil, motorcykel och lägenhet kommer de inte att utmätas om din sambo kan visa papper på att det är han som äger dem.

2, egendomen måste vara värd såpass mycket att utmätningen är försvarbar. Det innebär t ex att ett gammalt skåp från ikea inte kommer utmätas. Vinsten man gör vid en försäljning blir väldigt liten i förhållande till arbetet som krävs för att utmäta och sälja skåpet. Däremot kan ett gammalt antikt skåp som har ett högt samlarvärde utmätas.

3, egendomen får inte vara en del av ditt benificium, 5:1 UB. Ditt beneficium är sånt som du måste ha för att kunna bo och leva. Reglerna om beneficium fråntar t ex kläder, möbler, husgeråd och bostad från utmätning. Det innebär att kronofogden inte kommer mäta ut er säng eller soffa då de ingår i ditt beneficium.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Cecilia BerneRådgivare