Krav vid överlåtelse av hyreskontrakt?

Jag och min sambo ska köpa bostadsrätt. Min syster bor vår hyreslägenheten sedan två år tillbaka som vi ska flytta ifrån. Jag står för kontraktet av hyreslägenheten. Kan min syster ta över kontraktet efter mig? .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Jordabalken (JB).

Som utgångspunkt får du som hyresgäst inte överlåta hyresrätten utan hyresvärdens samtycke (12 kap 32 § JB). Däremot framgår av 12 kap 34 § JB att en hyresgäst, som ej avser att använda sin bostadslägenhet, får överlåta hyresrätten till en närstående, som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Sådant tillstånd ska lämnas, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Tillståndet kan förenas med villkor.

Det ställs alltså upp vissa krav för att din syster ska kunna ta över kontraktet. Som sagt krävs att den som ska ta över kontraktet är en närstående som varaktigt sammanbor med dig. Eftersom det av frågan framgår att det är din syster som ska ta över kontraktet är kravet på närstående uppfyllt. För att kravet på varaktigt sammanboende ska anses uppfyllt fordras normalt ett sammanboende uppåt tre år och att ni haft ett gemensamt hushåll under denna tid. Dessutom måste hyresnämnden lämna tillstånd till överlåtelsen. Ett sådant tillstånd ska lämnas om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen, innebärande att hänsyn tas till om din syster kan betala hyran och är en skötsam person.

Eftersom det som utgångspunkt krävs ett samtycke från hyresvärden för att din syster ska kunna ta över kontraktet är min rekommendation att ni i första hand kontaktar hyresvärden för att få dennes inställning till överlåtelsen. Om det är så att hyresvärden nekar överlåtelsen eller inte godkänner din syster som hyresgäst finns en möjlighet att ansöka om tillstånd hos hyresnämnden.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare