Kravbrev för nedladdning – vad ska jag göra?

Hej

Jag har fåttt kravbrev för nedladdning. Vad ska jag göra nu. Ska jag betala ? Hur gör man för att inte får fler kravbrev? Kan man få hur många kravbrev som helst?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag gjorde lite efterforskning med anledning av din fråga har jag fått klart för mig att det är att många har blivit kontaktade av en dansk advokatbyrå som heter Njord lawfirm angående krav på grund av nedladdning/fildelning. Kanske är det detta du har blivit utsatt för? Det spelar egentligen ingen roll för mitt svar, men det kan vara bra att veta att du i så fall inte är ensam om det.

Ignorera inte ett kravbrev

Generellt kan sägas att alla har möjlighet att skicka kravbrev, och det är möjligt att skicka hur många kravbrev som helst. Bara för att man har fått ett kravbrev betyder det inte att man måste betala. Det viktiga är dock att man inte bara ignorerar ett kravbrev eftersom det då riskerar att gå vidare till inkasso och sedan, i värsta fall, till Kronofogdemyndigheten. Istället för att ignorera kan man därför bestrida kravbrevet.

För att undvika fler kravbrev står du alltså mellan två alternativ: betala eller bestrida.

Är kravet riktigt? - Betala skulden

Ifall du vet med dig att du har gjort dig skyldig till nedladdning och att kravet i kravbrevet är riktigt borde du betala skulden. Om du inte har möjlighet att betala hela skulden på en gång kan du kontakta den som har skickat kravet och se om ni kan komma överens om en bra lösning som till exempel en avbetalningsplan.

Är kravet felaktigt? - Bestrid

Om du har fått ett kravbrev för något som du inte känner dig skyldig till måste du bestrida kravet. Det vill säga höra av dig till de som har skrivit kravbrevet och beskriv på vilket sätt du anser att kravet är felaktigt. Det bästa är om du skriver ner dina invändningar och sparar en kopia. Det är inte jätteviktigt att du anger en grund för varför du bestrider kravet om du är osäker. Det viktiga är att du skriver att du bestrider det. Det är i slutändan bara en domstol som kan avgöra om du är skyldig att betala eller inte.

Ytterligare funderingar?

Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare