FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt11/10/2022

Krävs alkoholtillstånd för servering på medlemsfest?

servering och försäljning av alkohol vid medlemsfest, vad gäller, måste vi söka tillstånd hos kommunen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledning
Eftersom jag inte vet vad det är för typ av sällskap, så svarar jag utifrån att frågan gäller en ideell förening.

Eftersom frågan gäller försäljning och servering av alkohol, så är alkohollagen (här förkortad AL) tillämplig.

Alkohollagen
Försäljning till konsumenter när dessa intar alkoholen på samma plats kallas servering (1 kap. 11 § andra stycket AL). Konsumenter innebär, kort sagt, privatpersoner.

För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker krävs serveringstillstånd av kommunen (8 kap. 1 § första stycket AL). Med starköl menas öl som överstiger 3,5 volymprocent.

Serveringstillstånd krävs inte om serveringen:

  1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
  2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
  3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. (8 kap. 1 a § AL

Lagen kräver att samtliga punkter är uppfyllda för att undantaget till serveringstillstånd ska gälla.

Om någon, utan serveringstillstånd, serverar alkohol på ett sätt som kräver serveringstillstånd, så begår personen brottet olovlig försäljning av alkohol och riskerar böter eller fängelse (11 kap. 3 § AL).

Serveringstillstånd och dess undantag
Utgångspunkten är att servering av alkohol kräver serveringstillstånd. Därom ansöks – som bekant – hos kommunen. Det är den kommun vari serveringen är belägen som ska pröva ansökan.

Anordnar exempelvis en ideell förening en fest för sina föreningsmedlemmar och det är tänkt att serveras alkohol, så krävs att samtliga tre punkter ovan är uppfyllda. Festen ska avse ett enstaka tillfälle och vilka de inbjudna är ska vara bestämt i förväg. Föreningen får inte göra vinst på serveringen och får därför inte av gästerna ta betalt ett högre pris än vad det kostade för föreningen att köpa in alkoholen. Slutligen får festen inte anordnas i en lokal där det bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. Festen får alltså inte, av föreningen i egen regi, anordnas exempelvis på en typisk restaurang eller krog.

Jag hoppas det gav svar på din fråga. Om du har fler frågor, så tveka inte att ställa dem.

Vänligen,

Johan EkstrandRådgivare