FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/12/2021

Krävs uppsåt i förhållande till vapenbrott?

Hej! om man har jaktvapen hemma men ingen jaktlicens, krävs det uppsåt för att dömas för vapenbrott? Alltså att syftet ska vara att använda dessa och inte enbart ha som exempelvis prydnad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring om det krävs uppsåt i förhållande till ett vapenbrott för att kunna dömas till ansvar eller om oaktsamhet är tillräckligt.

Enligt 9 kap. 1 § första stycket vapenlagen framgår b.la att man kan dömas för att uppsåtligen inneha ett skjutvapen utan att ha rätt till det. I paragrafens andra stycke betonas att dessa gärningar även kan begås av oaktsamhet.

Kortfattat är svaret på din fråga att det inte krävs uppsåt för att kunna dömas för vapenbrott. Anledningen bakom detta är att vapenbrott är ett s.k handlingsbrott. Det krävs således alltså varken att vapnet har använts eller är avsett att användas för att någon ska kunna straffas. Det behöver inte heller konstateras att någon fara eller skada i det enskilda fallet åsamkats, utan brottet bygger på en konsumtion om att hantering av vapen är farligt.

Svaret på din frågeställning är alltså att det inte är tillåtet att inneha dessa vapen hemma, utan en godkänd jaktlicens. Detta gäller oavsett om syftet enbart är att ha de som prydnad och att de inte ska komma till användning. Min rekommendation är följaktligen att du ansöker om jaktlicens.

För mer information beträffande ansökan om jaktlicens kan läsas på följande hemsida.

Vid fler funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Rijad TrubljaninRådgivare