Lag i strid med grundlag

Antag att det skulle visa sig att konsumentköplagen innehåller en bestämmelse som står i strid mot en bestämmelse i regeringsformen. Vilken av de båda bestämmelserna skall domstolen tillämpa? Varför?

Lawline svarar

Hej!

Domstolen ska tillämpa bestämmelsen i regeringsformen. Det beror på att regeringsformen är en grundlag som har en särställning inom den svenska rätten, medan konsumentköplagen är en vanlig lag. Regeringsformen är därmed överordnad konsumentköplagen.

I regeringsformen 11:14 (https://lagen.nu/1974:152#K11P14), anges att en föreskrift som står i strid med grundlag inte får tillämpas. Enligt andra stycket ska dock tillämpningen endast underlåtas om felet är uppenbart, eftersom riksdagen har beslutat om konsumentköplagen.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare