Laglott

Hej. Läste i en respekterad tidning att den efterlevande maken inte kan testamentera bort ”tillgångarna” om gemensamma barn finns. Vad menas eller var det bara otydligt skrivet, som efterlevande make måste man väl få testamentera bort 50% av kvarlåtenskapen som man önskar? Eller måste makar göra ett gemensamt testamente när båda är i livet där 50% testamenteras till vem man vill?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

När ett äktenskap upphör oavsett om det är genom dödsfall eller skilsmässa så ska man göra en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Det blir utan ett testamente, 50% vardera till de olika boen. När detta sedan genom arvsskifte sammanfogas igen så är den först avlidne makens 50% öronmärkta till de gemensamma barnen genom efterarv (3 kap. 1  och 2 §§ ÄB). Det efterarvet kan den efterlevande maken inte göra vad som helst med, "Den efterlevande maken får inte genom testamente bestämma över egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar." står det i 3 kap. 2 § ÄB.

Sammanfattning

Du kan som efterlevande testamentera bort 50% av din kvarlåtenskap men inte av kvarlåtenskapen från den först avlidne.

Karl MelinRådgivare