Laglottsskydd för bröstarvingar med istadarätt

min mor säger att mina syskon barn inte för kännar några pengar i arv min bror som har syskon barnen som barn har dött hur kan man göra

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din mor kan skriva ett testamente som ger dig mer pengar än syskonbarnen. Syskonbarnen har dock alltid rätt till hälften av vad de skulle fått utan ett testamente, 7 kap. 1 § ärvdabalken (äb). Din mor kan med andra ord inte ta bort hela syskonbarnens rätt till arv.

Exempel på hur fördelningen kan bli:

Om din mor har 200' kronor, kan ett testamente göra så du får 150'. Syskonbarnen får då dela lika på 50'.

Utan testamente kommer du istället få 100'. Syskonbarnen får då dela lika på 100'.

(2 kap. 1 § 2 äb).

Siffrorna är bara exempel eftersom du inte skrivit hur mycket pengar din mor har.

Om du har fler syskon kan svaret bli annorlunda. Om det skulle vara så får du gärna skicka in ytterligare en fråga till oss.

Sammanfattat svar på din fråga:

Din mor kan göra så du får mer pengar än syskonbarnen om hon skriver ett testamente. Lawline kan hjälpa till med detta, vilket du kan läsa mer om här.

Vänligen,

Anahita HaratiRådgivare