Lämna deposition innan man sett lägenhet?

Ska man betala deposition till lägenhetsinnehavaren innan man ser lägenheten? Min lägenhetsägare vill att jag ska betala honom 6000,- kronor innan jag ser lägenheten. Jag är från Norge och jag känner den här mannen sedan tidigare då jag har hyrt en lägenhet i sverige tidigare. Men är det säkert att betala deposition innan du ser lägenheten? Vad säger svensk lag om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen svensk lag som reglerar deposition eftersom det inte finns något krav på detta. Det är upp till varje hyresvärd att själv välja om man vill kräva deposition eller inte. Jag hade dock gett dig rådet att inte betala någon deposition innan du har sett lägenheten. Detta för att säkerställa att allting stämmer med lägenheten.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare