Lämnande av UP konditionerat till körtkortstillstånd

Hej!

Jag har från 2012 två domar för ringa narkotika. I min tjänst kräver de nu att jag har körkort. Jag har ansökt om tillstånd i okt 2014 men fick som svar att göra ett utvärderingssamtal på socialen, vilket jag gjorde. Handläggaren trodde det skulle gå mycket bra eftersom jag gett uppriktiga svar om mitt forna missbruk och jag bad också om att få lämna urinprov vilket hon sa att Transportstyrelsen skulle ta ställning till istället.

Jag har sedan mitt missbruk (mycket cannabis, lite benzo, lite amfetamin -för att skita i detaljer o ta det kort. Dömd för alla en gång i urinen men "cannabis-pricken" är borta sedan länge.) gjort en rad förändring i mitt liv; jag har flyttat från min hemstad där jag umgicks med fel folk, jag har gått i terapi och gör fortfarande, jag har betalat mina skulder till Kronofgoden 03/2013, jag har sedan två månader att jag flyttat till ny stad haft fast jobb, som sedan ledde till fast anställning på en stat.Myndighet, jag har kommit på kallelser och svarat i tid på det jag behöver, jag har haft mailkontakt och telefonkontakt flera gånger för att kolla vad som händer med min ansökan (och har vid flera tillfällen frågat om jag kan lämna urinprov för att underlätta processen och göra den mer tidseffektiv då jag behöver körkortet för jobbet - jag söker inte av personliga skäl), jag har lämnat två pålitliga referenser... Och ändå får jag besked om att jag ska lämna urinprov i 6 månader? OCH dessutom för alkohol som jag inte haft problem med.. ÖKL?

Lawline svarar

Hej Maria,

Till att börja med vill jag gratulera och hylla dig för de insatser du gjort för att ta tag i, och motverka tidigare missbruk, starkt jobbat!

Gällande din frågeställning har jag fått göra lite egna tolkningar utifrån det du angivit ovan. Således ber jag om överseende med detta.
Till att börja med vill jag hänvisa till en tidigare besvarad fråga här på Lawline som möjligen är relaterad till din frågeställning, läs gärna denna först (här; http://lawline.se/answers/12552.)

Vad som nämn där gäller troligtvis även här. Då du anger att du haft tidigare domar och då möjligtvis bedömts som missbrukare är Transportstyrelsen berättigad att kräva s.k. lämpligetstester för att man ska kunna styrka att man är en god förare. Detta regleras i 12 kapitlet av Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. (TSFS 2010:125).

Enligt föreskrifterna måste du verifiera, dvs. bevisa att du är varaktigt nykter samt att det finns en tro om att du fortsatt kommer att vara det. Detta förutsätter att du genomgår tester under en viss period (mellan 6 månader - 2 år) för att uppfylla kraven. Enligt 12 kapitlet 9 § av föreskrifterna framgår att med varaktig nykterhet för diagnostiserat missbruk ska man observeras om en period på minst 6 månader.
Observationen regleras i 12 kap. 12 § där många olika former av "tester" framgår, bl.a. lämnande av urinprov.

Således är mitt svar till dig; enligt de föreskrifter jag funnit så kan Transportstyrelsen kräva urinprover i 6 månader för att verifiera nykterhet. Det är alltså tal om minst 6 månader vilket du verkar ha blivit förordnad. Som tidigare svar på Lawline anger så skulle du rent teoretiskt kunna underkastas UP under en lång period om Transportstyrelsen bedömer det nödvändigt. Dock så verkar det utifrån din berättelse som att mycket har tagits hänsyn till och det är därför du troligen "bara" fått minimum observationstid om 6 månader.

Skulle du dock inte vara nöjd med detta så finns det alltid möjlighet att överklaga Transportstyrelsens beslut. Hur detta går till borde framgå av det beslut du fick hemskickat/blev delgiven. Om inget annat så har Transportstyrelsen en skyldighet som myndighet att ge vägvisning i hur du överklagar deras beslut.

Hoppas du fått hjälp genom detta svar. Lycka till och fortsätt kämpa på!

Viktor SerbánRådgivare