Ledighet för studier

Hej, jag försökte ansöka om studieledighet för att genomgå en divemaster utbildning under 7-8 veckor. Detta är första steget på den professionella delen av PADIs utbildningar och ger en behörighet att arbeta inom dykning. Min arbetsgivare sa att detta var hobbyverksamhet och därför täcktes det inte av arbetstagarens rätt till ledighet för utbildning. Jag tycker detta känns konstigt och ser ingen skillnad på denna utbildning eller någon annan yrkesutbildning. Hur ser reglerna ut här och vad är det som klassas som utbildning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt lag om arbetstagarens rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen) ställs det krav att utbildning ska ha någon form om planmässighet (kursplan), avse kunskapsförmedling och innefatta undervisning.

Med planmässighet menas att rena självstudier faller utanför lagen. Kravet på kunskapsförmedling utesluter rätten till ledighet för kurser som har mer karaktären av hobbyverksamhet, exempelvis skidskola eller ridläger. Det är oklart om divemaster utbildning kan anses som hobbyverksamhet eller inte.

Du bör kontakta den fackliga organisationen angående lämpligheten av studieledigheten. De har ett så kallat tolkningsföreträde som innebär att om din arbetsgivare och facket är oense om huruvida en typ av utbildning verkligen lever upp till den definition som anges i lagen eller inte, så har fackets åsikt företräde.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare