FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/01/2022

Likheter och skillnader mellan distansavtalslagen och e-handelslagen?

E-handelslag och Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vilka likheter och skillnader finns?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Båda lagarna behandlar handel av varor och tjänster från näringsidkare till konsumenter utanför näringsidkarens affärslokal, det vill säga handel av varor och tjänster på nätet (online).

Reglerna i distansavtalslagen tar dock mer sikte på konsumenters skydd vid handel av varor och tjänster på nätet, främsta exemplet här är ångerrätten på 14 dagar, men även vissa regler om information som konsumenten behöver ges i samband med ingåendet av ett avtal.

E-handelslagen tar dock mer sikte på informationssamhällets tjänster och påbörjande och utövande av verksamhet som rör sådana tjänster. Här är det alltså mer fokus på att företaget ställer upp viss nödvändig information till köparen samt att företaget ska ha tekniska hjälpmedel som gör det möjligt för dig att upptäcka och rätta inmatningsfel innan du gör en beställning. Företaget ska också informera om hjälpmedlen och vilka steg du måste gå igenom för att göra en beställning. Ett bra exempel i det här fallet hade kunnat vara när man bokar en flygbiljett på en resesida. Du som köpare ska utan dröjsmål kunna få en bekräftelse med e-post av din beställning och avtalsvillkoren som rör din beställning ska finnas tillgängliga på ett sätt som gör att du kan spara dem.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare