FrågaAVTALSRÄTTGåva19/08/2021

Lösa ut bror från fastighet vid gåva.

Hej, jag och min bror ska få en fastighet av vår släkting som gåva, och jag ska köpa ut min bror från den. Funderingen vi har är kring skatten då man brukar säga att man drar av 22% av värderat pris inom familjen. Men då denna släkting haft fastigheten i över 40 år så har priset gått från 85.000:- till idag värderat

1.650 000:- jag som då köper ut min bror har en skatt liggandes om jag säljer fastigheten på vinsten,( vilket blir flera hundra tusen i detta läge) bör vi även dela på den skatten för att det ska gå rätt till?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå från att ni är överens om värdet på 1,65 miljoner.

Först och främst ska alla lån och skulder betalas av på fastigheten.

Då en privatbostadsfastighet säljs ska 22/30 av vinsten tas upp för beskattning på 30%. Någon skatt betalas ej då gåvan ges, men kommer behöva betalas av syskonet den dag fastigheten säljs. Därför ska detta dras av vid uträkningen. Dessutom lär det då bli en mäklarkostnad vilken också ska dras av i beräkningen. Låt oss i detta fall anta att mäklararvodet är 60 tkr. Andra försäljningskostnader får också dras av.

I detta fall är den hypotetiska vinsten 1 650 - 85 - 60 = 1 505 tkr. På denna ska som sagt 22% skatt betalas vilket blir 1 505*0,22 = 331,1 tkr.

Detta ger slutligen att det totala värdet vad avser fastigheten blir 1650 – 331,1 – 60 = 1258,9 tkr.
Då ni är två som har del i fastigheten blir det 629 450 kr var. Detta är vad du bör betala för att köpa ut din bror.

Observera att eventuell stämpelskatt och lagfartskostnad också ska dras av om det ska bli absolut rättvist.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare