FrågaARKIVÖvrigt23/07/2023

Löshund i bil

Om en hund sitter lös i bilen är det föraren eller hundägaren som får böter ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De bestämmelser som blir aktuella i detta fall är Trafikförordningen och Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur.

När det kommer till hundar så gäller det strikt ansvar, vilket innebär att hundägaren eller föraren har strikt ansvar över alla skador som hunden åsamkar. Vidare i en bil så är det föraren som har ansvaret över hunden. Anledningen till varför bilförare kan få böter för lös hund i bilen har dels att göra med att hundar räknas som last i lagens mening. Det innebär att trafikförordningens regler kring fordons last blir tillämpliga när man har en eller flera hundar i bilen. Lasten, dvs hundarna, måste lastas på ett säkert sätt som inte utgör någon fara eller försvårar körningen av fordonet (3 kap. 78-80 § Trafikförordningen).

Det finns även en regel från jordbruksverket som säger att levande sällskapsdjur endast får transporteras i en personbils bagageutrymme om tillsyn kan ske från personutrymmet under tiden som transporten pågår. I de fall djuret sitter i fram eller baksätet ska åtgärder vidtas för att säkra djuret vid inbromsning. Säkringen kan t.ex ske genom att djuren förvaras i en säkrad transportbur eller, speciellt för hundar, med ett särskilt anpassat säkerhetsbälte (6 kap. 3 § Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur).

Sammanfattning

Det tycks inte finnas en klar och tydligt brottsrubricering, men böterna ser ut att grunda sig på att man brutit mot trafikförordningen genom att äventyra trafiksäkerheten och/eller att man brutit mot jordbruksverkets föreskrifter om transport av levande djur.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare