FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/09/2023

Lottvinst ingå i bodelning?

Hej. Jag och min man har lämnat in ansökan om skilsmässa och då vi har barn har vi betänketid på 6 månader. Efter att vi ansökt om skilsmässa han jag pengar på lott. Loggen va köpt innan ansökan gjordes men dragningen skedde efter. Måste jag nu dela vinsten med min man?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du om din vinstlott, som köptes innan ansökan om äktenskapsskillnad gjordes, ska ingå i er bodelning, även fast du skrapade lotten efter ansökan lämnats in?

Grundläggande om en bodelning

Vid en bodelning tillämpas äktenskapsbalken (1987:230)

En bodelning ska göras när mål om skilsmässa (i lagen kallat äktenskapsskillnad) avgjorts (9 kap 1 § Äktenskapsbalken). Ett äktenskap anses avslutat när en dom getts (5 kap. 6 § Äktenskapsbalken).

Vid regler om bodelning är det främst 9 kapitlet i äktenskapsbalken (1987:230) som blir relevant. Vid avgörande om vilken egendom som ska ingå i en bodelning görs detta främst utifrån den så kallade kritiska tidpunkten, som innebär dagen då paret ansökte om äktenskapsskillnad (9 kap 2 § Äktenskapsbalken). Viktigt att påpeka är att makar har redovisningsplikt för sina egendomar (vilket framgår av bestämmelsen i 9 kap 3 § Äktenskapsbalken). Denna är långtgående och gäller allt från alla egendom maken besitter men dessutom också eventuell avkastning från egendom som parterna har.

Kort sagt är både du och din make skyldiga att redovisa all er egendom, där din lott också ingår eftersom den inköptes innan ni ansökte om skilsmässa. Den kommer därför med största sannorlikhet att ingå som giftorättsgods (det som ska delas mellan er i en bodelning) eftersom ingenting annat sägs om att det bör vara enskild egendom (endast din). Det skulle vara om ni har något äktenskapsförord eller liknande som bestämt vad ni innehar som ska vara enskild egendom (inte ingå i er bodelning) eller giftorättsgods (ingå i bodelning). Jag tar förgivet i mitt svar att ni inte har detta reglerat och därav blir lagens bestämmelser tillämpliga istället. Allt som inte är enskild egendom är alltså giftorättsgods och ska delas i en bodelning (framgår av 7 kap 1 § och 10 kap 1 § Äktenskapsbalken). En vinst på lott/spel faller inte heller under något undantag i lagens tillämpningsområde som gör att det inte ska ingå.

Spelar det någon roll att lotten skrapats efter?

Med största sannorlikhet är svaret nej. Eftersom lotten fanns vid den kritiska tidpunkten och kan ses som en fordran från spelbolaget (som alltså kommer bli pengar senare även fast de i den stunden inte fanns) innebär ändå att en fordran fanns innan ni ansökte om äktenskapsskillnad och också därför att det fanns vid den kritiska tidpunkten. Er lott kommer därav att ingå i bodelningen mellan dig och mannen om ni inte har föreskrivit att egendomen ska vara enskild.

Hoppas detta gett dig vägledning och klarhet i din fråga!

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare