Maka/make vill inte skriva under äktenskapsförord, vad gäller?

Hej! Jag vill göra mitt handelsbolag till enskild egendom, dvs pengarna ska inte ingå i bodelningen. Men min fru är inte med på noterna då hon vill ha halva summan trots att alltihopa har jag tjänat ihop själv under hederligt, hårt arbete som dessutom lämnade kvar svåra skador på mig. Det struntar hon dock i. Finns det något jag kan göra mer här om frun inte samtycker?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du hur du om du kan åstadkomma att din enskilda firma blir enskild egendom trots att din fru inte vill skriva under ett äktenskapsförord.

Utgångspunkt giftorättsgods och enskild egendom

Som du säger ska enskild egendom inte ingå i bodelningen, detta kan utläsas i 10:1 äktenskapsbalken (1987:230, ÄktB). För att egendomen inte ska ingå i bodelningen krävs att den officiellt görs till enskild egendom (7:1 ÄktB). Det finns olika sätt att få giftorättsgods till att bli enskild egendom, bland annat genom gåva, eller testamente med villkor om att egendomen ska vara enskild egendom, eller såsom du nämner genom att upprätta ett äktenskapsförord (7:2 ÄktB).

Avtalsfrihet och äktenskapsförord

Genom äktenskapsförordet kan giftorättsgods göras om till enskild egendom (7:3 st. 1 ÄktB). Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan två makar som ska representera makarnas gemensamma partsvilja. Avtalet ska alltså skrivas under av båda makar, något som beror på att det råder avtalsfrihet. Detta innebär att ingen ska kunna tvingas att ingå ett avtal utan avtalet är alltid ett frivilligt åtagande.. För ett äktenskapsförord ska bli giltigt, och således gälla i en bodelning, krävs alltså att din fru skriver under avtalet. Det går alltså inte att upprätta ett giltigt bindande avtal utan båda parters underskrift.

Sammanfattningsvis krävs att din fru skriver under äktenskapsförordet för att din enskilda firma ska bli enskild egendom som kan undantas från bodelning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hanna FolkungerRådgivare