Makens arvsrätt

Hej, som jag förstår det ärver min fru allt mitt oavsett äktenskapsförordet som vi skrivit tidigare. Vi har bara gemensamma barn men jag vill testamentera bort bil, kapital, aktier & fonder till barnen och frun får ärva bohaget. Är detta möjligt eller behöver vi skriva ett inbördes testamente där hon vet detta innan mitt eventuella frånfälle?.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Makens arvsrätt

I Sverige har den efterlevande maken avrsätt i den avlidne makens kvarlåtenskap (jfr 3 kap. 1 § ÄB). Men man kan begränsa eller helt ta bort makens arvsrätt. Detta genom ett testamente. Det är genom testamentet som du kan bestämma hur din kvarlåtenskap ska fördelas.

Din make kommer dock att få halva giftorättgodset efter en bodelning (11 kap. 3 § ÄB). Om du skulle vilja att din fru ärver hela bohaget skulle det vara bra att du även påtalar det i ditt testamente. ¨

Testamentet ska vara upprättat i enlighet med formkraven (10 kap. 1 § ÄB). Annars är testamentet utan verkan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare