Mäklare använda namn och bilder på oss

Hej, mäklaren som skulle sälja lägenheten vi hyrde (vid det tillfället) publicerade visningsbilder på en nationell sajt med foton av våra barn och mig samt namn synliga. Jag känner mig kränkt och uthängd och detta hände vid tre tillfällen trots att jag sagt ifrån. Är inte detta att bryta mot lagen om integritetsskydd? Tusen tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att ni inte har lämnat samtycke till publiceringarna.

En lag som skulle kunna vara tillämplig i ert fall är lagen om namn och bild i reklam. Lagen säger att om en näringsidkare, i sin marknadsföring publicerar namn eller bild av annan person utan samtycke riskerar denne såväl civilrättsliga som straffrättsliga konsekvenser (se 3 § och 5 § lag om namn och bild i reklam)

2007 kom en dom (B 2195-07) från Uddevalla tingsrätt snarlik ert fall som bestod av att en mäklare hade publicerat fastighetsägarens namn i objektbeskrivningen till en fastighet. Fastighetsägaren valde att stämma mäklaren för att ha använt hans namn i marknadsföringen. Tingsrättens beslutade däremot att fria mäklaren. Detta eftersom lagen inte ansågs tillämplig då inte bara mäklaren hade ett vinstintresse av fastighetsförsäljningen utan även fastighetsägaren, vars namn hade blivit föremål i marknadsföringen.

Enligt min mening finns det en viktig skillnad mellan detta mål och ditt, vilket är att ni endast hyrde lägenheten och därmed inte har ett vinstintresse av att få den såld. Jag vill påstå att denna skillnad gör lagen tillämplig och ger er berättigande till skadestånd för att bilder på er och namn publicerades.

Skadestånd

Skadeståndet i lagen om namn och bild i reklam avser två kategorier som båda kan vara gällande i ert fall (se 3 § lag om namn och bild i reklam).

1.Skäligt vederlag. Det ska motsvara sådan skälig ersättning som ni hade fått om ni från början hade samtyckt till att vara med i marknadsföringen.

2.Ersättning för annan skada. För att annan skada också ska ersättas genom skadestånd krävs antingen uppsåt eller oaktsamhet hos den som använt namnet eller bilden i sin reklam. Med annan skada avses inte bara rent ekonomiska förluster utan också ideella skador så som lidande. Detta skulle kunna ge er ersättning för den kränkning ni upplevt.

Hoppas ni fått mer klarhet i detta!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare