FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/05/2021

Mall för överlåtelse av hus på ofri grund

Har fått många bra svar av er helt gratis här på nätet! Verkligen god reklam för er på Lawline! Nu undrar jag om ni har en mall för överlåtelse av hus på ofri grund som man kunde använda?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kul att du uppskattar Lawline och rådgivarnas arbete med att svara på frågor!

Mall för överlåtelse av hus på ofri grund

Angående din fråga så har du möjlighet att få hjälp av Lawlines juristbyrå med att upprätta ett överlåtelseavtal till ett fast pris, se här.

Eftersom hus på ofri grund är lös egendom så hamnar du inom kategorin "Köpeavtal eller gåvobrev som ej är fastighet eller bostadsrätt". Det fasta priset blir därmed 1 995 kr.

Det finns alltså tyvärr ingen möjlighet att få tillgång till en mall för överlåtelse av hus på ofri grund gratis hos oss på Lawline, utan du får istället hjälp av våra jurister med att upprätta överlåtelseavtalet.

Avtalets form

Jag kan dock poängtera att eftersom det rör sig om överlåtelse av lös egendom så finns det inga specifika formkrav för att det ska uppstå ett bindande avtal. Det krävs alltså inte en specifik form på avtalet och muntliga överlåtelseavtal är också bindande, även om jag skulle råda dig att upprätta ett skriftligt överlåtelseavtal då det är lättare att bevisa i efterhand om det uppstår konflikter.

I överlåtelseavtalet hade det exempelvis varit klokt att tydligt skriva ut vem som är köpare och vem som är säljare, samt kontaktuppgift till er båda. Sedan bör det även tydligt framgå vad som är köpeobjektet, dvs. huset på ofri grund. Priset bör även framgå samt även när själva överlåtelsen ska ske. Sedan bör ni båda även skriva under överlåtelseavtalet och även datera överlåtelseavtalet.

Men detta är endast exempel på vad som ni bör skriva med i överlåtelseavtalet och Lawlines juristbyrå kan ge dig mycket mer hjälp med att upprätta överlåtelseavtalet. I det fasta priset ingår även upp till 15 minuters fri konsultation så att du kan ställa fler frågor direkt till en jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare