Målsägandens medverkan vid huvudförhandling

Min gamla far 90 år är målsägande i ett brott. Han blev rånad i hemmet.

Nu ska det bli rättegång men min pappa är så knäckt o ledsen och rädd att han vill absolut inte medverka vid en sådan. Hur kan vi undvika att sätta sådan press på vår far som under inga omständigheter vill vara med om rättegången?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din text som att din far blivit utsatt för ett rån i hemmet och att han inte vill medverka i en kommande huvudförhandling (rättegång). Du undrar därutöver kring de juridiska aspekterna kring den uppkomna situationen och om någon åtgärd kan vidtas för att hjälpa din pappa som inte vill delta i rättsprocessen.

Allmänt åtal:

Inledningsvis kan anföras att de flesta brott är underkastade allmänt åtal och därigenom har åklagaren en åtalsplikt i dessa fall. Rättsliga regleringen för detta finns i (20:3 Rättegångsbalken, vidare skrivet RB). Allmänt åtal innebär att åklagaren har en skyldighet att väcka åtal i det fall att vederbörande finner att bevisningen är tillräcklig för en fällande dom. Att din far inte vill medverka i rättegången har alltså ingen betydelse för om huvudförhandlingen kommer ta plats eller inte, då rån omfattas av allmänt åtal och då har åklagaren som ovan nämnt en skyldighet att åtala i det fall en fällande dom kan anses bli aktuell.

Måste målsäganden (din pappa) medverka vid huvudförhandlingen?

Utgångspunkten är att målsäganden inte måste medverka vid en rättegång i det fall han inte vill. Värt att påtala är att detta kan vålla svårigheter för åklagaren att styrka att det aktuella brottet är styrkt och att beviskravet, ställt utom rimligt tvivel, är uppfyllt. Ett förhör med brottsoffret/målsägande i brottmål tenderar att vara ett avgörande bevismedel för åklagaren.

Om det däremot är så att målsäganden blivit kallad till rättegången, dvs. fått ett brev om detta, så finns det en skyldighet för målsäganden att infinna sig vid rättegången - annars kan målsäganden behöva betala vite (45:15 RB).

Givet omständigheterna i frågan framkommer inte huruvida eran pappa fått en kallelse att personligen infinna sig vid rättegången eller inte. Detta är avgörande beträffande om det finns en skyldighet för honom att personligen närvara vid huvudförhandlingen eller inte.

Vilka åtgärder kan vidtas för att stötta er fader i denna process?

Det kan finnas en möjlighet för er pappa att få en stödperson som kan närvara som ett personligt stöd under rättegången (20:15 1 st. RB). I vissa fall kan även ett målsägandebiträde förordnas (20:15 2 st. RB).

Ett målsägandebiträde, alltså en juridiskt utbildad person, skulle möjligtvis kunna förordnas för eran pappa i detta fall om det kan antas att målsägande har behov av sådant biträde (1 § 2 p. Lag om målsägandebiträde). I frågan framkommer inte huruvida eran pappa blivit förordnat ett sådant, men behovet kan finnas mot bakgrund av den höga åldern (90 år) i detta fall.

Måste de tilltalade vara inne närvarande vid rättssalen?

Om målsägande eller vittne känner sig rädd och har svårigheter att tala inför den misstänkte kan domstolen beslut om medhörning (36:18 RB). Detta innebär att de tilltalade inte får närvara inne i rättssalen, utan får sitta i ett angränsande rum. Domstolen har även en möjlighet att besluta att de tilltalade ska sitta med via ljud- och bildinspelning vid det fall att någon känner en påtaglig rädsla att vara närvarande med de tilltalade (5:10 2 st. RB). Upplysning om sådant bör göras i god tid till rätten.

Sammanfattning och avslutande tips:

Att eran pappa inte vill närvara vid huvudförhandlingen har inte någon betydelse för huruvida rättegången kommer ta plats eller inte, då rån som sagt faller under allmänt åtal.

Utgångspunkten är visserligen att målsäganden inte behöver närvara vid rättegången men undantag från denna huvudregel är om målsäganden fått en kallelse (45:15 RB), som även brukar förenas med vite. Mot bakgrund av eran bakgrundsinformation kan jag således inte med all säkerhet uttala mig huruvida det föreligger en skyldighet att i detta fall vara närvarande.

I det fall det finns en skyldighet för eran pappa att närvara vid rättegången så finns det ett antal åtgärder som kan vara behjälpliga:

Utifrån situationen kan det finnas en möjlighet att få en stödperson eller ett målsägandebiträde förordnat, om ett sådant inte redan har förordnats. Vid kontakt med domstolen eller åklagaren kan denna fråga lyftas.

Det kan även finnas en möjlighet till att rätten beslutar om medhörning (att de tilltalade sitter i ett annat rum), alternativt att de medverkar genom bild- och ljuduppspelning vid rättegången. Det är dock viktigt att uppmärksamma rätten i god tid på detta - så att de kan förbereda detta på bästa sätt.

I det fall eran pappa måste medverka som målsägande, finns det självfallet även en möjlighet för er som familjemedlemmar att vara stöttande i processen. Detta kan ske genom att ni exempelvis är med som åhörare under rättegången, och på de viset visar stöd gentemot eran pappa.

Avslutningsvis hoppas jag att mitt besvarande av frågeställningen varit behjälpligt. Inkom gärna med ett omdöme när en sådan förfrågan mottas.

Hör av dig vid fler funderingar!

Rijad TrubljaninRådgivare